system oświatyDruga część modelu rozwoju zawodowego prof. Wiliama Dylana skupia się na środkach - jak wspierać nauczycieli i pomagać im w większym stopniu wykorzystywać ocenianie pomagające się uczyć podczas zajęć. Z 10-letniej współpracy naukowca z nauczycielami wynika, że największe znaczenia mają: wybór, elastyczność, małe kroki, odpowiedzialność i wsparcie.
 

system oświatyWyniki badań wskazują, że rozwój zawodowy nauczycieli powinien skupiać się na ocenianiu pomagającym się uczyć. Jak jednak powinniśmy wspierać nauczycieli w praktycznym stosowaniu tego typu oceniania? Jeśli mamy pomóc nauczycielom w podnoszeniu poziomu osiągnięć uczniów, naszym punktem wyjścia musi być to, co na osiagnięcia najbardziej wpływa.
 

system oświatyCoraz częściej zauważalne są w przestrzeni publicznej debaty zwolenników i przeciwników szkół żeńskich oraz męskich. Jakie są ich argumenty? Jaki model nauczania bardziej podoba się dzieciom? Czy badania naukowe prowadzone w szkołach różnego poziomu pomagają w uzyskaniu odpowiedzi, która opcja jest korzystniejsza dla uczniów?
 

Najnowsza edycja The Horizon Report zwraca uwagę na kilka wyzwań dla szkolnictwa wyższego. Ponieważ pod wpływem Internetu i technologii komunikacyjnych zmienia się sposób uczenia się młodych ludzi, uczelnie i środowisko naukowe muszą odpowiedzieć na nowe metody pracy studentów oraz nowe praktyki oceny działalności akademickiej, z jakimi mamy do czynienia.PHOTO: SXC.HU

system oświatySkuteczna edukacja zawodowa jest jednym z priorytetów polityki oświatowej państwa. Proponujemy przeprowadzenie takich zmian w systemie edukacji zawodowej, aby wiedza i umiejętności nabywane w procesie kształcenia umożliwiały absolwentom odnalezienie swego miejsca na rynku pracy zgodnie z potwierdzonymi kwalifikacjami, jak najbliższymi zapotrzebowaniu pracodawców.
 

system oświatyOcenianie pomagające się uczyć to każde ocenianie, którego głównym celem jest wspieranie kształcenia uczniów. Czynność oceniania może wspomagać nauczanie, o ile zawiera informacje, które mogą posłużyć jako feedback zarówno nauczycielom, jak i uczniom, w ocenianiu siebie samych i innych oraz modyfikowaniu sposobów nauczania i uczenia się.
 

system oświatyUczymy się dwa razy szybciej, jeśli pracuje z nami najlepszy nauczyciel - przekonywał prof. Dylan Wiliam na konferencji "Ocenianie wewnątrzszkolne jako strategia podnoszenia efektywności pracy szkoły", zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Bibliotece Narodowej w Warszawie 29.01 spotkali się praktycy oceniania kształtującego z polskich i angielskich szkół.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie