Z badań wynika, iż dorośli jeszcze korzystają i uczą się z książek,
ale dzieci i młodzież szybciej uczy się z Internetu lub telewizji i to
w rytmie MTV. No cóż, wychowanie przy pomocy "elektronicznej niańki"
zmieniło ich preferencje percepcyjne. Nie można się z tym nie liczyć w
szkole. Trzeba spróbować na to zareagować w pozytywny sposób.
Nie tylko osoby zajmujące się edukacją mają silne poczucie, iż
dotychczasowa praktyka nauczania szkolnego jest już nieskuteczna. Na
szkołę narzekają uczniowie, rodzice... i sami nauczyciele! A także
instytucje profesjonalnie powołane do działań na rzecz edukacji, które
czują wyraźnie, że obecny stan rzeczy jest mało satysfakcjonujący.
No i mamy wakacje. Przed większością nauczycieli wiele dni wolnych. Coś z nimi trzeba zrobić... Oczywiście
możesz je przeznaczyć na generalny remont i porządki domowe,
nadrobienie dziury finansowej przez podjęcie dodatkowej pracy lub –
wariant drugi, możesz je poświęcić tylko sobie – zaplanować kilka dni
odnowy psychicznej i biologicznej.
Debata o systemie edukacji nie może być udziałem wyłącznie polityków i
urzędników, którzy określają ogólne ramy i planują szczegóły
rzeczywistości szkolnej. Dobrze, że coraz więcej osób wyraża
zainteresowanie jego kształtem – coraz częściej są to sami rodzice,
którzy podważają sens wielu urzędniczych decyzji (i słusznie), ale
również przedstawiciele świata biznesu.
Wiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych)
powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o
człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach
edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy
bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w
Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych
tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły.
Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w drugim kwartale 2009
r.
Współczesny świat stawia przed edukacją zupełnie nowe zadania. Szybkość
zachodzących zmian uniemożliwia maruderom dotrzymanie kroku.
Umiejętność przewidywania, otwartość na zmiany, elastyczność dają
szanse, choć nie gwarantują sukcesu. Szkoła powinna wyprzedzać te
zmiany bo kształci pokolenia przyszłości a nie przeszłości.
Ostatnie komentarze