W badaniach PISA dotyczących mierzenia umiejętności myślenia
matematycznego w 2006 r. polscy uczniowie nie
osiągnęli najlepszych wyników, choć zmieścili się blisko średniej
krajów członkowskich OECD. W podobnej sytuacji znalazła się wówczas
Irlandia. Tam wyniki testu potraktowano jako sygnał do poszukiwania
zmian w podejściu do nauczaniu matematyki.
Uczące się zespoły
Powoli na emeryturę zaczyna przechodzić pokolenie nauczycieli
urodzonych po II w.św. Problemem jest też wypalenie zawodowe, które
dotyka szeroką grupę osób w tym zawodzie. Z drugiej strony młodzi
ludzie wcale nie garną się do bycia nauczycielami. Czy mamy do czynienia z zagrożeniem stabilności systemu edukacji i ryzykiem obniżenia jakości nauczania?
Wielkie wpadki z talentami
Specjalne uzdolnienia, talenty, choć są w człowieku i, parafrazując
słowa A. Maslowa, „domagają się ujawnienia”, mogą zostać nie odkryte
z powodu trudności i problemów związanych z nieodpowiednim spełnianiem
przez dziecko oczekiwań jego opiekunów, wychowawców i nauczycieli.
Chodzi o pewną skłonność do zajmowania się u dziecka tym, czego nie ma,
zamiast tym, co ma.
Szkoła majsterkowania
Zapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Edukacja ekologiczna: eko-prawdy i eko-bzdury
Termin "eko"dodaje się dziś do wszystkiego. Są ekotrumny, ekojaja,
ekoodkurzacze, a także futra, meble, papier toaletowy, torby na zakupy.
Mamy ekologiczne stacje benzynowe, pralnie i gotowe do akcji i
demonstracji ekologiczne organizacje. Są ekologiczne, szybko
biodegradowalne prezerwatywy, ekologiczne bułki z "biologiczną", a nawet ekologiczna wódka.
E-learning: przewodnik
Ukazała się III edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka
Hyli. Książka ta jest jedną z niewielu pozycji na rynku wydawniczym,
która kompletuje i porządkuje ogół zagadnień związanych z
e-learningiem. Autor proponuje taką charakterystykę pojęcia: „E-learning to wszelkie działania
wspierające proces szkolenia, wykorzystujące technologie
teleinformatyczne”.
Szkoła ładnie mówiąca po polsku
Nowoczesność edukacji to nie tylko korzystanie z nowych technologii,
ale i organizowanie uczenia się opartego na wartościach.
Wyjątkowym walorem jest ludzka mowa. Sporo pojawia się różnych
inicjatyw pragnących uwrażliwić nauczycieli, aby ich język był
przykładem dla uczniów. Oczywiste jest, że nie wyczerpują one
potrzeby zabiegania o kulturę języka polskiego.
Ostatnie komentarze