Jak komunikować się ze swoimi uczniami?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyDobra komunikacja pomiędzy nauczycielami a uczniami stanowi jeden z filarów skutecznego nauczania. Młodzi ludzie z chęcią wykorzystują nowoczesne technologie do porozumiewania się między sobą. Blogi, fora czy własne strony internetowe to dla nich wygodne i naturalne drogi kontaktu z otoczeniem. Jak w tym świecie wirtualnej komunikacji ma się odnaleźć nauczyciel?   
 
Najprostszym rozwiązaniem jest korzystanie z poczty elektronicznej w kontaktach z uczniami. Wysyłając uczniom mailem dodatkowe materiały czy przypominając o pracy domowej, zaoszczędzimy nasz czas, a jednocześnie zwiększymy efektywność ich działań. To prosty i skuteczny sposób komunikacji, jednak nie zawsze skuteczny – część osób nie sprawdza regularnie skrzynki mailowej. Dlatego też warto poszukać innych rozwiązań, które mogą okazać się bardziej funkcjonalne.

Strony internetowe są najbardziej popularną formą obecności w Sieci. Choć ich tworzenie i administrowanie może wydawać się trudne, nie należy się go obawiać. Możemy skorzystać z istniejących aplikacji takich jak joomla czy wordpress pozwalających  na intuicyjne zarządzanie naszą stroną. Posiadanie własnego miejsca w Internecie jest niezwykle użytecznym rozwiązaniem, bo umożliwia  zamieszczanie artykułów, zdjęć, ciekawych linków.

Jeśli jednak brak nam czasu na tworzenie własnej strony, alternatywą jest prowadzenie bloga. Zapewnia on podobną funkcjonalność jak strona WWW, a jednocześnie pozwala na szybsze zamieszczanie nowych informacji. Poprzez tagowanie postów możemy umieszczać je w osobnych kategoriach, co dorównuje funkcjonalnością stronom WWW. Co więcej, część serwisów pozwala na dodawanie postów za pomocą smsa, dzięki czemu zawsze można przypomnieć uczniom o terminie sprawdzianu czy spotkania z rodzicami. 

Z ich pomocą da się też przeprowadzać konkursy czy publikować dodatkowe zadania i zagadki – co z pewnością ucieszy aktywnych uczniów. Blog jest również znacznie mniej formalną drogą komunikacji, jego prowadzenie pozwoli nam na zmniejszenie dystansu w kontaktach z młodzieżą. Co więcej, oprócz czysto naukowych informacji, można zamieszczać tam posty, które mogą inspirować i motywować uczniów do działania, samodzielnych poszukiwań. Nawet minimalne działania coachingowe mogą przynieść naprawdę ogromne rezultaty.

Z kolei gdy uczniowie mają aktywniej brać udział w e-komunikacji, dobrym pomysłem jest założenie forum czy grupy dyskusyjnej. Prostym rozwiązaniem jest utworzenie Google-grupy, bo jej administrowanie jest niezmiernie łatwe, a możliwości całkiem spore. Do naszych wpisów możemy dołączyć pliki, a zakładanie nowych wątków czy odpowiadanie na już istniejące sprowadza się do wysłania maila na jej adres. W ten sposób można zaangażować uczniów do pozalekcyjnych dyskusji na ciekawe tematy, których nie można było (np. z przyczyn czasowych) rozwinąć na lekcji.

Internet zapewnia nam również funkcjonale narzędzia do zbierania opinii – stworzenie ankiety zajmuje kilka chwil, a jej wyniki możemy w łatwy sposób przeglądać czy przetwarzać. Utworzenie anonimowych formularzy ewaluacyjnych pozwala na uzyskanie wymiernych informacji na temat jakości prowadzenia zajęć, co z kolei pozwoli na dostosowanie ich przebiegu do indywidualnych potrzeb uczniów. Co więcej, można w ten sposób zebrać dane na temat odpowiedniego terminu wycieczki czy sprawdzianu, istnieją bowiem specjalne strony (np. doodle), które umożliwiają organizację czasu w prosty i szybki sposób.

Można oczywiście pójść dalej i wykorzystać do komunikacji portale społecznościowe, tj. grono czy facebook, jednak część z podopiecznych może uznać, że dodanie swojego nauczyciela do znajomych jest przekroczeniem ich prywatności. Wszystko zależy od tego, jak bardzo formalne są relacje z uczniami. Jeśli jednak są one dość partnerskie, możemy spróbować tej formy komunikacji. Z pewnością jest ona najszybsza, bo młodzież odwiedza serwisy społecznościowe codziennie.

Tak naprawdę Internet zapewnia nam nieograniczone możliwości komunikacyjne. Warto więc zastanowić się, które z nich można wykorzystać jako narzędzie do komunikacji z uczniami, ponieważ korzyści płynące z ich użycia są obustronne. Wprowadzenie dodatkowych dróg kontaktu z młodzieżą z pewnością pozytywnie wpłynie na ich zaangażowanie w zajęcia, pozwoli uzyskać dostęp do niezbędnych informacji w odpowiednim czasie, zwróci uwagę na zasoby edukacyjne obecne w internecie. Nauczyciel zaś będzie mógł pokazać uczniom swoje inne, „pozaszkolne” oblicze, przenieść rozmowę z uczniami poza oficjalne ramy, co z pewnością przełoży się na lepsze zrozumienie i efektywniejszą pracę.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie