publikacje edukacyjneWiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych) powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
 

system oświatyWspółczesny świat stawia przed edukacją zupełnie nowe zadania. Szybkość zachodzących zmian uniemożliwia maruderom dotrzymanie kroku. Umiejętność przewidywania, otwartość na zmiany, elastyczność dają szanse, choć nie gwarantują sukcesu. Szkoła powinna wyprzedzać te zmiany bo kształci pokolenia przyszłości a nie przeszłości.
 

Nauczyciele w Polsce mają spore możliwości rozwoju. Otrzymują dziesiątki propozycji udziału w szkoleniach podnoszących zawodowe kwalifikacje. Ale nawet największa ilość szkoleń nie pomoże, jeśli nauczyciele nie uświadomią sobie społecznych konsekwencji postępu technologicznego i nie zaczną pracować nad zmianą swojego podejścia do edukacji cyfrowej młodzieży.PHOTO: SXC.HU

system oświatyZa osiem lat Internet będzie zdecydowanie dominującym medium, stacjonarny komputer obsługiwany myszką będzie zdecydowanie trącił myszką. Według dzisiejszych szacunków ilość wiedzy technicznej będzie się wtedy podwajać co kilka dni. Za osiem lat w Polsce zakończy się wdrażanie nowej Podstawy Programowej, które właśnie rozpoczęto.

system oświatyOd dawna wiadomo, że w szkole nie da się nauczyć uczniów wszystkiego, co jest ważne i użyteczne oraz potencjalnie im potrzebne w przyszłości. Trzeba się skoncentrować na tym, co jest dziś (tu i teraz) dla nich i dla ich przyszłości ważne, a nie dla nas - (nauczających) dorosłych. Oczywiście, chodzi tu o kluczowe treści edukacyjne. Czyli jakie?
 

system oświatyFundacja Billa i Melindy Gates’ów wydała miliardy dolarów na badania dotyczące funkcjonowania małych szkół średnich. Jej eksperci byli przekonani, że mniejsze szkoły mogą osiągać lepsze wyniki edukacyjne, zarówno na etapie egzaminów szkolnych, jak i przyjmowania ich absolwentów na studia. Wyniki wieloletnich badań nie potwierdziły tej tezy.
 

system oświatyNowa generacja „cyfrowych“ uczniów z ich potrzebami edukacyjnymi powinna przyczynić się do redefinicji nauczania. Rosnące znaczenie technologii w życiu młodych ludzi powinno być jasnym sygnałem dla kierujących szkołami i osób odpowiedzialnych za IT, że wykorzystanie nowych technologii w szkole powinno wychodzić daleko poza ściany pracowni informatycznej.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie