Zasoby osobiste, to wyjątkowy potencjał każdego człowieka. Są niezbędne
do działania, myślenia, odczuwania oraz zarządzania sobą i innymi. Od
początku życia, po jego kres, warto kształcić stale kompetencję
zdobywania wiedzy o sobie, by dowiedzieć się, jaki jest mój osobisty
zestaw zasobów. Świadomie mogę zarządzać tylko tym, co wiem, że
istnieje.
W marcu Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował, w
ramach projektu Foresight Pomorze 2030, drugą debatę na temat przyszłości
edukacji. Jej uczestnicy zastanawiali się
nad kompetencjami oraz nad tym, gdzie i jak
będziemy w przyszłości je zdobywać - w szkole, domu, pracy,
w sposób formalny, nieformalny czy pozaformalny?
Potrzebne są nowe standardy i kryteria oceniania, które sprawdzają umiejętności XXI wieku, oraz nowa wizja kształcenia i rozwoju uczestników systemu edukacji – to według amerykańskich władz najważniejsze wyzwania stojące przed szkolnictwem. W marcu przedstawiono plan rozwoju nauczania opartego na technologiach. Polska również potrzebuje podobnego dokumentu.
Sporo mówimy o bezpieczeństwie, wzroście agresji i
przemocy w szkole oraz jej wychowawczej niewydolności i niskiej
motywacji uczniów do nauki. Niektórzy twierdzą, że trzeba budować
szklane klasy i szkoły – i podglądać ten świat. Inni uważają, że można
wzmocnić szkolny system monitoringu. A ci w miarę „normalni” wskazują,
że nowoczesna szkoła to placówka otwarta.
Każde dziecko może odnieść szkolny sukces i każde ma prawo do rozwijania
swoich indywidualnych umiejętności i talentów. Zarówno rodzice, jak i
szkoła powinni stworzyć dziecku warunki do samorealizacji, ale tylko ich
współdziałanie może przynieść zadowalające rezultaty. O tym jak to
zrobić, można dowiedzieć się z poradnika „Jak wspierać dziecko w nauce?”
Skończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli
od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów
w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD,
jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia
się - zachęcał Sullo.
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej zorganizowała debatę na temat wizji
rozwoju polskich uczelni do 2020 r. Podczas konferencji "Sporne
kwestie strategii rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego" rozważano
zarówno propozycje przygotowane przez środowisko akademickie, jak i strategię
ekspercką firmy Ernst & Young i Instytutu Badań nad Gospodarką
Rynkową.