Praca zespołowa (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Są różni ludzie, przerobić człowieka trudno, więc rozum nakazuje, by każdego spożytkować takim, jaki jest, a nie odrzucać, przebierać – i ostatecznie zostać sam na sam ze swoim nadąsaniem i obrazą”.

Wyzwania chciał stawiać Janusz Korczak oczywiście nie tylko przed dorosłymi. Sięgając do jego tekstów, można się przekonać, jak o sprawach np. odpowiedzialności, wymagań, samokontroli, koniecznej świadomości ograniczeń własnych i cudzych pisywał dla różnych wiekiem i doświadczeniem odbiorców.

Pracując wychowawczo z grupą, już od progu swej drogi zawodowej wiedział, że ma się wówczas do czynienia z mini-społeczeństwem w dosłownym znaczeniu – z wzajemnymi sporami, ścieraniem się wzajemnych interesów – zwycięstwami silnych i sprytnych – prześladowaniem lub lekceważeniem niedołężnych i niezaradnych, społeczeństwem wspaniałomyślnym lub samolubnym (Michałówka. Kolonia letnia dla dzieci żydowskich (z notatek dozorcy). „Izraelita” 1904, nr 44 (Polona.pl).
Skoro nie idealizował dzieci i ostro widział rzeczywistość, także i do młodych adresował niekiedy dość cierpkie uwagi. Np. w końcówce Pedagogiki żartobliwej (1939) o zarzutach wobec nauczycieli: Nie tłumaczy, źle uczy? Pardon: a czy to mają do twojej wyłącznie szkoły napędzić z całej Polski samych Koperników […] niesprawiedliwie ocenił? […] Jeśli obowiązek spełniłeś, zachowaj pogodę ducha. On odpowie przed historią. (Polona.pl)

Jednocześnie doradzał, by (i jak) świadomie identyfikować potencjalne oraz minimalizować realne napięcia i negatywne emocje czy relacje w grupie – skromną broszurkę O gazetce szkolnej da się dzisiaj czytać jak poradnik umiejętnego zarządzenia zasobami ludzkimi i projektem, tu uczniowskim. Umiejętnego, czyli poprzez przemyślane działania cząstkowe, wspierające realizacją długookresowego zadania zespołowego.

Oskarżasz innych, że się nie udało, a sam jesteś winien, bo szorstkim postępowaniem, porywczym słowem, bezwzględnością, nietaktem zraziłeś. Są różni ludzie, przerobić człowieka trudno, więc rozum nakazuje, by każdego spożytkować takim, jaki jest, a nie odrzucać, przebierać – i ostatecznie zostać sam na sam ze swoim nadąsaniem i obrazą.
Mówimy: praca organizacji, a nie: zabawa organizacji. Jeżeli ktoś organizuje [projekt], musi wiedzieć, że czekają go trudności i przykrości, że będą chwile niepowodzeń, że musi stykać się z niemiłymi ludźmi, że ponosi odpowiedzialność, nie tylko za własne, ale i za ich czyny. […] zgodą wzrastają rzeczy małe, niezgodą upadają największe – mówi stare łacińskie przysłowie.
Myśleć, rozważać, myślą myśl wspierać, drogi szukać, a nie kłócić się o to, że zarówno człowiek, jak i praca jego – mają wady i błędy. (O gazetce szkolnej, 1921, pełny tekst J. Korczaka zob. www.polona.pl).

***

Publikacja w ramach cyklu artykułów „Czytając Korczaka”, który powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcji Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

 

Notka o autorce: Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie