Nowe otwarte, społecznościowe i partycypacyjne media na pewno posiadają znaczący potencjał do przekształcenia kształcenia i nauczania. Oferują uczniom i nauczycielom wiele sposobów komunikowania się i współpracy, nawiązywania kontaktów z szeroką siecią współuczestników oraz wyszukiwania i operowania informacjami. Dodatkowo aktualnie istnieje wiele bezpłatnych zasobów i narzędzi edukacyjnych.
Zamieszaj w edukacji!
Nauczyciele skarżą się, że w 30 osobowych klasach nie mają najmniejszych szans na uczenie zindywidualizowane, którego oczekują od nich rodzice i system edukacji. Zmianę w tym zakresie może przynieść dopiero użycie na większą skalę komputerów i internetu oraz połączenie tradycyjnych zajęć z lekcjami organizowanymi online.
Sieci społecznościowe wspierające kształcenie
Internet to sieć społecznościowa. Łączy ona ludzi, grupy osób, organizacje, informacje i aplikacje wykonane przez różne osoby. Jeśli chcemy wykorzystać zalety Internetu w nauczaniu i uczeniu się, kluczowymi stają się działania mające na celu podniesienie zrozumienia roli i znaczenia serwisów społecznościowych. Potrzebne są zarówno badania naukowe, jak i praktyczne doświadczenia, aby ocenić możliwości nowych platform i praktyk, jakich dostarczają dla kształcenia serwisy społecznościowe.
Modele edukacji mieszanej
Blended learning nie jest pomysłem, który ma wspierać oświatę. Wręcz przeciwnie – wprowadzenie go do edukacji ma służyć wyeliminowaniu systemu monolitycznego, opartego na modelu fabryki – twierdzi Heather Staker z Innosight Institute, podsumowująca badanie 40 amerykańskich placówek edukacyjnych K-12 (szkoły podstawowe i średnie), które w różny sposób wdrażają ideę edukacji mieszanej.
Coraz częściej będziemy uczyć się online
Z zaprezentowanego podczas tegorocznej konferencji ISTE (International Society for Technology in Education) raportu konsorcjum Project Tomorrow i Blackboard „Learning in the 21st Century: 2011 Trends Update“ wynika, że edukacja szkolna ulegać będzie głębokim przeobrażeniom w kierunku edukacji mieszanej, z poważnym komponentem wirtualnym. Nie stanie się to z dnia na dzień, ale zmiana nastąpi na pewno.
Miliard użytkowników za dziesięć lat
Jeden z najlepszych uniwersytetów świata, Uniwersytet Techniczny Massachusetts, czyli MIT, stawia sobie za cel dotarcie ze swoimi otwartymi kursami online do miliarda odbiorców na całym świecie w 2021 roku. Do tej pory, według danych uczelni, z tej formy e-learningu skorzystało już 100 milionów osób. Korzysta z nich też 94% studentów MIT.
Kształcenie oparte na grach
Dlaczego warto stosować gry w kształceniu? Jak powinniśmy to robić? Jakie gry są odpowiednie dla moich potrzeb? Nowy numer eLearning Papers powinien pomóc w znalezieniu odpowiedzi na te pytania. Potencjał kształcenia opartego na grach (ang. Game-Based Learning, GBL) jest nadal nie doceniany w szkolnictwie (zarówno na poziomie szkoły średniej, jak i uczelni wyższej).