Edukacja online rozwija się w Polsce od wielu lat, także w polskiej
szkole. Do tej pory mogła się rozwijać jedynie na zasadzie eksperymentu. Resort edukacji chce zmienić obowiązujące prawo
i pozwolić na prowadzenie części zadań edukacyjnych w formie
e-learningu. Sekretarz stanu w MEN Krystyna Szumilas wskazuje, że ma to
być uzupełnienie procesu dydaktycznego.
Liczba entuzjastów szerszego wykorzystania technologii w edukacji
będzie rosła, ponieważ postęp technologiczny będzie wymuszał
zmiany w świadomości i praktyce edukacyjnej w różnych wymiarach. Ale stary system edukacji nie ewoluuje tak szybko, jak
zmienia się technologia. I tak ujawniają się bariery, z którymi
nowoczesna szkoła musi sobie poradzić.
Można prognozować w najbliższych dwóch dekadach zmianę modelu szkolnego w
Polsce pod wpływem oddziaływania sił demograficzno-finansowych i
rozwoju technologicznego. Wcześniej prawdopodobnie nastąpi również
zmiana modelu nauczania. A to za sprawą rosnących zasobów edukacyjnych w
Internecie i ich wykorzystania do nauki online, czyli e-learningu.
Niektóre źródła szacują, że ponad 80% nauki ma miejsce w pracy, a nie na
poziomie edukacji wyższej lub podyplomowej. Aby utrzymać swe znaczenie
dla rozwoju kapitału ludzkiego przyszłych pracowników, kształcenie musi
zostać ściśle powiązane z procesem pracy i stać się integralną częścią
codziennych zajęć pracowników i kadry kierowniczej.
O kształceniu na odległość dużo się mówi i pisze. Nie każdy zainteresowany jednak wie, jak taka nauka wygląda w praktyce. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej koordynuje prace związane z rozwojem tej metody edukacji w Polsce i zachęca, aby w rozszerzaniu swojej wiedzy korzystać z dobrodziejstw techniki.
Na międzynarodowej konferencji EDUCA (1-3.12.2010) w Berlinie,
przedstawiono wyniki pierwszych w Polsce badań na temat motywacji w e-learningu. Celem badania, przygotowanego przez firmę
Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego, było poznanie czynników wpływających na motywację
wewnętrzną kursantów.
Kształcenie na odległość ciągle jeszcze zastanawia i budzi wątpliwości. O tę metodę nauczania zapytaliśmy ekspertów, którzy współpracują z Krajowym Ośrodkiem Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w ramach projektu europejskiego „Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie”.
Ostatnie komentarze
dziękuję za brak ironii, choć w ostatnich słowach jeszcze nutka się przebija. Pozosta...
szkoda, że tyle ironii wylewa się z Pana wypowiedzi. Niestety nie będę odpowiadać na ...