W wielu szkołach pojawiły się już multimedialne projektory podłączane do komputera. Zastąpiły stare dobre rzutniki i mniej lub bardziej czytelne folie. Jednocześnie wszechobecne prezentacje w PowerPoint to dopiero przedsmak możliwości, które dają nowoczesne projektory. Ich kupno to dopiero pierwszy krok do zmiany sposobu nauczania.
Webcamy pomagają niepełnosprawnym uczniom
Dzięki nowoczesnemu sprzętowi, ciężko chore lub niepełnosprawne dzieci mogą uczestniczyć w szkolnych zajęciach. Dotąd skazane były na nauczanie indywidualne, a przez to zupełnie pozbawione możliwości widywania się z rówieśnikami. Kamery internetowe montowane w szkołach nareszcie pozwalają im uczestniczyć w lekcjach bez wychodzenia z domu.
Myślenie wielokierunkowe (mapy myśli)
Im więcej informacji do nas trafia, tym trudniej jest nam wyłapać te, których poszukujemy. System przetwarzania informacji w naszym mózgu mózgu jest wprawdzie arcydziełem, ale... no właśnie. Nasz mózg też potrzebuje ćwiczeń, aby ogarnąć ten ogrom informacji, który doń trafia i przetworzyć właściwe informacje w wiedzę. Pomagają w tym mapy myśli.
Angielski z gier?
Kilka tygodni temu portal Polygamia przytoczył ciekawe badania na temat
nauki języków obcych. Japońska agencja iShare Inc. przeprowadziła
internetowe badania sondażowe na grupie ponad czterystu Japończyków pytając
ich o najlepsze ich zdaniem sposoby nauki języka angielskiego. Na
pierwszym miejscu respondenci wskazali gry wideo.
Nauka o technice, czy technika nauczania?
Nowoczesne technologie przestały być tylko ciekawostką.
Znajdują zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie życia. Dlaczego
więc nie miałyby zagościć również w edukacji? Łatwo można się przekonać, że dają one
nauczycielom możliwość skuteczniejszego dotarcia do młodzieży. Dobrym przykładem są tu tablice interaktywne, wykorzystywane także w polskich szkołach.
Gry edukacyjne - od edutainment do naturalnego narzędzia edukacji
W samych Stanach Zjednoczonych jest około 145 milionów osób grających w
gry wideo. Przeciętny wiek gracza to 33 lata, w tym również
nauczyciele. deklaruje 93% uczniów szkół podstawowych i średnich (to
około 51 milionów osób). Do ukończenia 21 roku życia „przegrali” oni 10
tysięcy godzin, co w przełożeniu na dni pracy oznacza, że zawód gracza
wykonywali przez 3,5 roku.
Po co pisać scenariusze lekcji?
Czy scenariusze lekcji są czymś szczególnie nowym w dziedzinie sposobu zapisywania instruktażu, jak przeprowadzić lekcje w szkole? Zdecydowanie tak - przekonują nauczycieli psycholog edukacyjny Małgorzata Taraszkiewicz oraz nauczyciel i trener w zakresie metodyki nauczania Mariusz Malinowski.
Ostatnie komentarze