Nauczyciel na YouTube, czyli uczące filmiki

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jedyna pewna rzecz to zmiana. Zmiany w edukacji, których teraz jesteśmy częścią, często są związane z postępem technologicznym. W ostatnich latach w bardzo dużym stopniu ewoluowały kanały komunikacji międzyludzkiej. Dziś bez problemu możemy tworzyć własną gazetę (blogi), radio (podcasty), czy telewizję (YouTube).

Jako kreatywni nauczyciele powinniśmy być świadomi, jak popularyzacja filmów wpływa na to, co robią nasi uczniowie w czasie wolnym. Część z nich tworzy np. materiały z gier komputerowych, prowadzi vlogi, czy realizuje inne proste formy filmowe. Większość jednak jest konsumentami tego, co jest udostępniane na portalach skupiających się na treści video takich jak YouTube. Mają swoich idoli, przesyłają im "donejty", czyli dobrowolne kwoty, którymi wspierają rozwój danego kanału. Najlepsi twórcy mają sklepy ze swoimi ubraniami i gadżetami, a ich filmy mają kilkaset tysięcy wyświetleń w kilka godzin od premiery w sieci. Na szkolnych korytarzach często słyszę w czasie przerw dyskusje związane z tym, co ostatnio oglądali, kogo odkryli w sieci, a czasami rozmawiają o tym, co sami nagrali.

My również powinniśmy zacząć na szeroko skalę wykorzystywać kanały video do uczenia naszych uczniów i być jednocześnie otwartymi na to, że przy okazji możemy pomóc uczniom z całej Polski. Nagranie swojej lekcji nie jest trudne, a jej udostępnienie może w znaczny sposób wpłynąć na wyniki naszej pracy. Dla naszych uczniów YouTube to zupełnie naturalne środowisko i coraz częściej właśnie tam poszukują pomocy w zrozumieniu tematów, które w szkole sprawiają im trudność.

Tworząc i upubliczniając treści edukacyjne, obserwuję jak szybko postępuje proces samokształcenia z wykorzystaniem materiałów dostępnych w sieci. Moim zdaniem, jesteśmy na początku pewnej rewolucji w nauczaniu i ważne jest to aby wyjść na przeciw wyzwaniom zmieniającego się świata. Możemy polecać swoim uczniom materiały video dostępne w sieci, a gdy nie jesteśmy z nich w pełni zadowoleni, powinniśmy samemu stworzyć takie, które będą najlepszą odpowiedzią na potrzeby naszych uczniów, również tych z Internetu.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie:

Skecznotka z wystąpienia Dawida Łasińskiego autorstwa Danuty Gierczak (dziękujemy!):

 

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie