Kostki opowieści – proste narzędzie, wielkie możliwości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kostki opowieści to jedne z najprostszych, a jednocześnie najbardziej wszechstronnych pomocy dydaktycznych i wychowawczych. To niewielkie sześciany, na których zamiast oczek znajdują się symbole, obrazki lub słowa. Ich głównym zadaniem jest inspirowanie do tworzenia historii – krótkich, dłuższych, zabawnych lub całkiem poważnych. Można je kupić gotowe w wielu sklepach, ale równie dobrze samemu przygotować w domu czy w szkole, np. w aplikacji Canva, a nawet korzystać z darmowych generatorów online.

Dlaczego warto używać kostek opowieści?

  • Rozwijają wyobraźnię i kreatywność

Każde losowanie symboli staje się punktem wyjścia do opowieści. Dziecko uczy się wymyślać bohaterów, miejsca akcji, rozwiązywać problemy, a przy tym pobudza swoją fantazję.

  • Wspierają rozwój mowy i słownictwa

Opowiadanie historii to okazja do ćwiczenia budowania zdań, używania nowych słów, opisywania emocji czy kolejnych wydarzeń. Dzieci uczą się płynnego wypowiadania myśli i lepszego doboru słów.

  • Ćwiczą pamięć i spostrzegawczość

Aby stworzyć historię, trzeba zapamiętać wylosowane elementy, powiązać je ze sobą i przedstawić w logicznej kolejności. To świetne ćwiczenie dla pamięci roboczej.

  • Integrują grupę i wzmacniają więzi rodzinne

Kostki doskonale sprawdzają się na zajęciach grupowych, podczas lekcji w klasie, ale także w domu – na przykład w długie, wakacyjne wieczory spędzane z rodzeństwem, rodzicami czy znajomymi. Wspólne wymyślanie opowieści buduje poczucie bliskości i daje dużo radości.

Jak wykorzystać kostki na zajęciach i w domu?

  • Opowiadanie historii krok po kroku

Dzieci losują kolejno kostki, a każdy uczestnik dopowiada fragment historii, nawiązując do swojego symbolu. Dzięki temu powstaje wspólna, często zaskakująca opowieść.

  • Wyścig skojarzeń

Rzucamy jedną kostką, a dzieci w określonym czasie wymieniają jak najwięcej skojarzeń z obrazkiem, który wypadł. To doskonałe ćwiczenie na rozwój słownictwa i szybkie reagowanie.

  • Zagadki i pytania

Zamiast opowieści, można tworzyć zagadki. Jeden uczestnik losuje symbol, wymyśla o nim zagadkę, a reszta próbuje odgadnąć, co znajduje się na kostce.

  • Wakacyjne dzienniki

Podczas podróży można wykorzystać kostki do tworzenia „dziennika z wakacji”. Każdego dnia dziecko losuje 2–3 symbole i opisuje dzień, wplatając je do historii. Takie notatki po wakacjach są świetną pamiątką.

  • Ćwiczenia językowe

Kostki sprawdzają się też podczas nauki języków obcych – można losować obrazki i opisywać je w obcym języku, budować zdania lub całe opowiadania.

A jeśli nie mamy kostek? Nie trzeba od razu kupować gotowego zestawu. Kostki można stworzyć samemu – wydrukować puste szablony i narysować na nich symbole albo przygotować je w Canvie i zalaminować. Istnieją też darmowe aplikacje i strony internetowe, które generują wirtualne kostki do losowania. Dzięki temu wystarczy telefon lub tablet, by rozpocząć zabawę w dowolnym miejscu.

Kostki online znajdziesz przykładowo tutaj.

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką i pedagogiem specjalnym. Właścicielka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ambasador programu eTwinning i Microsoft Innovative Educator Ekspert. Uzyskała tytuł Nauczyciela Roku w 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie