Kostki opowieści – proste narzędzie, wielkie możliwości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kostki opowieści to jedne z najprostszych, a jednocześnie najbardziej wszechstronnych pomocy dydaktycznych i wychowawczych. To niewielkie sześciany, na których zamiast oczek znajdują się symbole, obrazki lub słowa. Ich głównym zadaniem jest inspirowanie do tworzenia historii – krótkich, dłuższych, zabawnych lub całkiem poważnych. Można je kupić gotowe w wielu sklepach, ale równie dobrze samemu przygotować w domu czy w szkole, np. w aplikacji Canva, a nawet korzystać z darmowych generatorów online.

Dlaczego warto używać kostek opowieści?

  • Rozwijają wyobraźnię i kreatywność

Każde losowanie symboli staje się punktem wyjścia do opowieści. Dziecko uczy się wymyślać bohaterów, miejsca akcji, rozwiązywać problemy, a przy tym pobudza swoją fantazję.

  • Wspierają rozwój mowy i słownictwa

Opowiadanie historii to okazja do ćwiczenia budowania zdań, używania nowych słów, opisywania emocji czy kolejnych wydarzeń. Dzieci uczą się płynnego wypowiadania myśli i lepszego doboru słów.

  • Ćwiczą pamięć i spostrzegawczość

Aby stworzyć historię, trzeba zapamiętać wylosowane elementy, powiązać je ze sobą i przedstawić w logicznej kolejności. To świetne ćwiczenie dla pamięci roboczej.

  • Integrują grupę i wzmacniają więzi rodzinne

Kostki doskonale sprawdzają się na zajęciach grupowych, podczas lekcji w klasie, ale także w domu – na przykład w długie, wakacyjne wieczory spędzane z rodzeństwem, rodzicami czy znajomymi. Wspólne wymyślanie opowieści buduje poczucie bliskości i daje dużo radości.

Jak wykorzystać kostki na zajęciach i w domu?

  • Opowiadanie historii krok po kroku

Dzieci losują kolejno kostki, a każdy uczestnik dopowiada fragment historii, nawiązując do swojego symbolu. Dzięki temu powstaje wspólna, często zaskakująca opowieść.

  • Wyścig skojarzeń

Rzucamy jedną kostką, a dzieci w określonym czasie wymieniają jak najwięcej skojarzeń z obrazkiem, który wypadł. To doskonałe ćwiczenie na rozwój słownictwa i szybkie reagowanie.

  • Zagadki i pytania

Zamiast opowieści, można tworzyć zagadki. Jeden uczestnik losuje symbol, wymyśla o nim zagadkę, a reszta próbuje odgadnąć, co znajduje się na kostce.

  • Wakacyjne dzienniki

Podczas podróży można wykorzystać kostki do tworzenia „dziennika z wakacji”. Każdego dnia dziecko losuje 2–3 symbole i opisuje dzień, wplatając je do historii. Takie notatki po wakacjach są świetną pamiątką.

  • Ćwiczenia językowe

Kostki sprawdzają się też podczas nauki języków obcych – można losować obrazki i opisywać je w obcym języku, budować zdania lub całe opowiadania.

A jeśli nie mamy kostek? Nie trzeba od razu kupować gotowego zestawu. Kostki można stworzyć samemu – wydrukować puste szablony i narysować na nich symbole albo przygotować je w Canvie i zalaminować. Istnieją też darmowe aplikacje i strony internetowe, które generują wirtualne kostki do losowania. Dzięki temu wystarczy telefon lub tablet, by rozpocząć zabawę w dowolnym miejscu.

Kostki online znajdziesz przykładowo tutaj.

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką i pedagogiem specjalnym. Właścicielka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ambasador programu eTwinning i Microsoft Innovative Educator Ekspert. Uzyskała tytuł Nauczyciela Roku w 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...
Wojciech napisał/a komentarz do Tabliczka mnożenia z błędem?
Świetna inicjatywa pokazująca, że edukacja nie musi być sztywna i bezduszna. Uczenie się poprzez błę...
Szkoła jest elementem całej konstrukcji, wpięta i zintegrowana z całą strukturą społeczną, demografi...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie