Technologie mają olbrzymią siłę oddziaływania na procesy edukacyjne.
Zazwyczaj wkraczają do szkół przez "kuchenne" drzwi, przez pojedynczych użytkowników,
eksperymentujących z procesem uczenia. Systemy edukacji
są zwykle mocno opóźnione, gdy chodzi o wykorzystanie najnowszej
technologii do podnoszenia efektywności i jakości usług edukacyjnych.
Przynajmniej jednokrotny kontakt z książką w ciągu ostatniego roku
zadeklarowało 44% badanych Polaków, czyli o 6% więcej niż w
2008 roku. Nie oznacza to wcale, że przeczytaliśmy więcej książek. „Może to być efekt rozszerzenia w badaniu kategorii książek o
albumy i poradniki" - studzi radość Tomasz Makowski z Biblioteki
Narodowej.
Ujęte w Horizon Report 2011 trendy i wyzwania są wynikiem oceny znakomitego grona naukowców z kilkudziesięciu uczelni, iż wpływ technologii na codzienne życie będzie coraz silniejszy. W raporcie ujęto drogowskazy tych zmian, ukazujące nam zmieniającą się naturę komunikowania się, dostępu do informacji, łączenia się z innymi użytkownikami i znajomymi, uczenia się, socjalizacji.
Ukazała się edycja 2011 raportu horyzontalnego - The Horizon Report -
jednego z ważniejszych na świecie opracowań poświęconych trendom w
nowoczenej edukacji. Co roku naukowcy opracowujący raport wskazują
cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość
szkolną i uczelnianą oraz działalność instytucji edukacyjnych.
Jak wynika z analizy eKid przeprowadzonej przez firmę PBI na
podstawie badania Megapanel PBI/Gemius, Internet mocno zaznacza swoją
obecność w życiu uczniów. Dorasta pokolenie użytkowników, którzy bez
Internetu nie wyobrażają sobie życia. Co robią dzieci w wieku szkolnym w Internecie, jak często korzystają z sieci i do
czego ją wykorzystują?
Fizyka to przedmiot wywołujący wśród uczniów zainteresowanie, ale
jednocześnie uznawany przez nich za trudny. Właśnie dlatego młodzież tak
niechętnie chce zdawać fizykę na maturze. Spośród 366 623 maturzystów w
r. szk. 2009/2010 tylko 28 452 (7,7%) zdawało maturę z fizyki
(CKE. Raport Matura 2010). Realizatorzy projektu „Fizyka jest ciekawa”
chcą to zmienić.
Matematyka jest jedną z dziedzin występujących w każdej edycji badania PISA. Co
trzy lata piętnastoletni uczniowie w kilkudziesięciu krajach świata
otrzymują do rozwiązania zestaw zadań, za pomocą których próbujemy
zmierzyć ich przygotowanie do wykorzystania umiejętności matematycznych w
otaczającym ich świecie. Jak polscy uczniowie wypadli w ostatnim badaniu?