Szkolnictwo wyższe jest jednym z sektorów, który ulega szybkiej i intensywnej transformacji. Zdolny młody
człowiek ma dziś przed sobą perspektywy niespotykane jeszcze 15 lat temu. Może wybrać którekolwiek miejsce na świecie, gdzie
chciałby odbyć część studiów. Stoją przed nim otworem uczelnie we
Francji, Singapurze, Kalifornii, Australii czy Brazylii. Rezultat?
Niedawno temu przytaczaliśmy opinie polskich nauczycieli na temat wykonywanego zawodu. Dla porównania - ciekawe wyniki przyniosło badanie na grupie 900 nauczycieli amerykańskich w formie wywiadów fokusowych. Okazuje się, że dwóch z pięciu nauczycieli wykonujących zawód w amerykańskich szkołach jest zniechęconych lub znużonych swoją pracą.
Dwa miesiące wakacji oraz satysfakcja z pracy z dziećmi i młodzieżą, to zdaniem nauczycieli właściwie jedyne pozytywne aspekty pracy w tym zawodzie. Z ankiety, przeprowadzonej przez portal Pracuj.pl wynika, że mimo ogólnego zadowolenia z pracy, połowa nauczycieli myśli o przekwalifikowaniu się. Czy bycie nauczycielem to jeszcze misja, czy zawód, jak każdy inny?
Jak szkoła może sprostać wymaganiom stawianym jej przez nowoczesną
gospodarkę, w której wiedza jest jednym z kluczowych czynników? Jak motywować nauczycieli, aby lepiej radzili
sobie z pracą i dobrze przygotowywali gimnazjalistów
do odważnego wkraczania w dorosłość? Na wiele pytań stara się
odpowiadać raport o nauczaniu przygotowany przez OECD.
Edukacja artystyczna i kulturalna zdaje się być w szkołach
niedoceniana: mała liczba godzin, trudności z ocenianiem pracy uczniów, słaba współpraca z ośrodami kultury. A przecież to także przedmioty artystyczne
kształtują w uczniach kreatywność, umiejętność myślenia abstrakcyjnego
oraz wiele zdolności, które przydają się w życiu
osobistym i zawodowym.
Polska musi podjąć natychmiastowe działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia młodzieży – wynika z raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) na temat sytuacji absolwentów szkół i uczelni wchodzących na rynek pracy w krajach członkowskich organizacji. Na tle innych krajów wypadamy bardzo słabo, a co roku bezrobotnych absolwentów szkół przybywa.
Czy polskie przysłowie: „czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie
umiał”, sprawdzi się i tym razem? Fundacja Kronenberga przy Citi
Handlowy opublikowała wyniki badania „Postawy Polaków wobec
oszczędzania”. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu w ramach akcji
Tydzień dla Oszczędzania 2009 i obrazują stan wiedzy finansowej
Polaków. Niestety, nie mamy czym się pochwalić.
Ostatnie komentarze