Jeżeli między kurą a kupką ziarna postawi się kawałek siatki – będzie
ona próbowała dodziobać się do ziarna przez oczka siatki do upadłego
i nie zrobi kilku kroków, aby ją obejść... No cóż, kura słabo
myśli. Ale taki człowiek: myśli, że myśli dobrze (myślę, więc jestem) i
często z całą mocą swojej inteligencji uderza w siatkę
(cokolwiek to znaczy)! Zwłaszcza w obszarze edukacji i szkoły.
Naukowcy z amerykańskiego Narodowego Centrum Innowacji Technologicznych
dokonali wyboru czterech zjawisk, które dają niebywałą możliwość
wpływania na rozwój świata i nas samych. Są to według nich: programowanie równoległe
(parallel computing), cloud computing, mapy umysłu (mind mapping) i globalne rozproszenie linii produkcyjnej.
Nauka mówienia stanowi część problematyki nauk społecznych. Socjologia, medycyna, kultura, dyscypliny można wyliczać długo. Komunikacja międzyludzka, w tym nauka mówienia, jest jedną z głównych tematyk badań naukowych prowadzonych w Collegium de Lyon (Francja). Rozmawiamy z Yvan’em Rose, który prowadzi w Instytucie badania nad nauką mówienia dzieci.
Tradycyjne szkolne uczenie się bazuje na kumulowaniu olbrzymiej ilości informacji oraz tradycyjnej szkolnej "dynamice", którą najprościej ująć: "siedź spokojnie i słuchaj". Nowoczesna szkoła i nowoczesne podejście do uczenia się musi koniecnie przełamać tę tradycję – niestety bardzo niewłaściwą dla prawidłowego przebiegu procesów uczenia się!
Wczoraj odbyła się konferencja pod tytułem „Edukacja finansowa – moda czy konieczność? Czy kryzys zmieni świadomość finansową Polaków?” Zgromadzeni specjaliści z dziedziny PR, mediów oraz sektora finansowego wspólnie zastanawiali się, na ile światowy kryzys wpłynie na zmianę podejścia Polaków (i instytucji finansowych) do edukacji finansowej.
Od końca listopada 2008 roku na ulicach wielu miast Polski można było
zauważyć plakaty i bannery, niektóre wielkości całej elewacji
kamienicy, informujące przechodnia o tym, że „Zwyciężyliśmy!”. Zanim
powiemy o tym kto i jak „zwyciężył”, warto zastanowić się nad
pierwszymi, podświadomymi reakcjami przechodnia po przeczytaniu takiego
komunikatu.
Każdy z nas posiada na własność fantastyczny biokomputer. Mózg jest
doprawdy doskonałym narzędziem, ale gdzie jest jego instrukcja obsługi?
Niestety niewielu nauczycieli w szkołach uczy na temat tego, jak go
używać, czyli jak się uczyć. W prowadzonych przeze mnie badaniach
prawie połowa uczniów szkół ponadgimnazjalnych stwierdziła, że nie lubi
się uczyć.