Cyberpokolenie stało się zatem faktem, a wirtualna przestrzeń daje
nieskończone możliwości produkowania i dystrybucji zróżnicowanych
informacji, z których każda chce pretendować do miana prawdziwej, do
bycia właściwą reprezentacją świata, bądź w rezultacie światem. A to
bezsprzecznie wpływa na kształtowanie wyobrażeń o świecie tworzonym
przez młodych.
Dzisiaj święto wody, bez której nie byłoby życia na Ziemi. Nie wszędzie jest jej pod dostatkiem. Według szacunków ONZ, ponad miliard
ludzi na świecie cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej,
a co roku z tego powodu umiera prawie 2 miliony dzieci. Nic więc dziwnego, że woda to jeden z najważniejszych
tematów edukacji ekologicznej.
Wszyscy pamiętamy nagrania, w których nauczycielowi zakłada się kosz na głowę. Okazuje się, że młodzież równie chętnie zamieszcza w sieci również nagrania przedstawiające szkolne bójki. Tzw. cyberprzemoc to coraz większy problem w szkołach. Niektóre nawet zabraniają całkowicie wnoszenia telefonów komórkowych na teren placówki. Czy słusznie?
Kilka tygodni temu portal Polygamia przytoczył ciekawe badania na temat
nauki języków obcych. Japońska agencja iShare Inc. przeprowadziła
internetowe badania sondażowe na grupie ponad czterystu Japończyków pytając
ich o najlepsze ich zdaniem sposoby nauki języka angielskiego. Na
pierwszym miejscu respondenci wskazali gry wideo.
Badania przeprowadzone przez naukowców Uniwersytetu w Hajfie dowodzą, że ponadprzeciętnie uzdolnione dzieci podlegają sztywnym schematom i oczekiwaniom społecznym dużo częściej, niż ich rówieśnicy. Bez względu na różnorodne umiejętności, które posiadają mali geniusze, ich wybór ścieżki zawodowej jest często ograniczony do jednej z nauk stosowanych.
Mózg to jeden znajbardziej zdumiewających wytworów natury. U człowieka mózg jest niewiele większy od jego złożonych razem, zaciśniętych pięści. Mózg dorosłego człowieka to około 1,5 kg galaretki; około 13 dekagramów stanowi białko, a reszta to woda i nieco tłuszczu. Dziś coś o naszym osobistym komputerze - w sam raz na Europejski Dzień Mózgu.
Wśród pożądanych kompetencji ucznia wymienia się dziś umiejętność selekcji i oceny informacji z różnych źródeł, rozpoznawania dobrych wzorów, remiksowania i kreowania treści, komunikowania się i publikowania, współpracy, korzystania z technologii społeczeństwa informacyjnego, zarządzania informacją zewnętrzną i osobistą, czy autoewaluacji.