Nowoczesna gospodarka potrzebuje coraz lepiej wyedukowanych
matematycznie i technologicznie, pracowników. Jest to wielkim wyzwaniem
dla całego systemu edukacji. Nowy raport korporacji Carnegie, pod
wymownym tytułem „Zróbcie szkołę inaczej“, wzywa do szeroko zakrojonych
reform w zakresie nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.
No i mamy wakacje. Przed większością nauczycieli wiele dni wolnych. Coś z nimi trzeba zrobić... Oczywiście
możesz je przeznaczyć na generalny remont i porządki domowe,
nadrobienie dziury finansowej przez podjęcie dodatkowej pracy lub –
wariant drugi, możesz je poświęcić tylko sobie – zaplanować kilka dni
odnowy psychicznej i biologicznej.
We współczesnej sztuce chętnie wykorzystuje się nowoczesne środki
przekazu. Video-art, Net-art są częstym sposobem wyrazu dla
wielu twórców. Czy jednak we współczesnej szkole jest miejsce na tego
rodzaju twórcze, medialne eksperymenty? W jaki sposób połączenie
edukacji medialnej i plastycznego wychowania może być interesująca
propozycją dla uczniów?
Seriale telewizyjne w Polsce cieszą się ogromną popularnością. A mimo
to niewiele instytucji zajmujących się edukacją próbuje na szerszą
skalę współpracować z telewizją w zakresie edukacji społecznej i
kształtowania postaw. Są wyjątki, jak na przykład projekty edukacji
ekonomicznej NBP, ale to w sumie niewiele jak na
kraj z blisko 40. milionami obywateli.
Znany producent komputerów, firma Lenovo rozpoczyna realizację światowego programu
badawczego, chcąc sprawdzić rzeczywisty wpływ nowoczesnych
technologii na edukację na różnych etapach kształcenia i w edukacji
pozaszkolnej. Rezultaty badań mają służyć poprawie efektywności
nauczania z wykorzystaniem popularnych urządzeń mobilnych XXI wieku.
Wiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych)
powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o
człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach
edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy
bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
Współczesny świat stawia przed edukacją zupełnie nowe zadania. Szybkość
zachodzących zmian uniemożliwia maruderom dotrzymanie kroku.
Umiejętność przewidywania, otwartość na zmiany, elastyczność dają
szanse, choć nie gwarantują sukcesu. Szkoła powinna wyprzedzać te
zmiany bo kształci pokolenia przyszłości a nie przeszłości.