Jednym z najlepszych sposobów wprowadzania innowacji w szkolnictwie jest poznawanie dobrych praktyk szkolnych oraz uczenie się od innych, aby następnie przenosić najlepsze rozwiązania do praktyki szkolnej. Rozpoczynamy dziś cykl na temat innowacyjnych szkół, próbując przekazać ich doświadczenia i pokazać, w jaki sposób można uczyć i skutecznie i nowocześnie.
Studia w Polsce coraz niższe
Bezpłatne studia w Polsce są fikcją. Na uczelniach jest niska jakość
kształcenia takich kierunków jak ekonomia czy prawo. Brakuje badań
naukowych dostrzeganych na międzynarodowym forum - to niektóre wnioski
raportu „Szkolnictwo wyższe w Polsce – diagnoza”, które przedstawiły
firma doradcza Ernst & Young oraz Instytut Badań nad Gospodarką
Rynkową.
Młodzi bardziej przedsiębiorczy
Ekonomiczne zmagania gimnazjalistów biorących udział w programie Młodzi
Przedsiębiorczy dobiegły końca. Za nami emocjonujące wybory
profilu działalności wirtualnych firm, badania rynku, tworzenie budżetu
i harmonogramu wycieczek szkolnych, badanie i analiza ofert bankowych.
Do I edycji programu przystąpiło w 2009 r.
ponad 450 sześcioosobowych zespołów.
Czy brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku? (2)
Diagnoza systemu edukacji uczestników panelu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Edukacja i wiedza”, jest druzgocąca – zauważyła Elżbieta Lamparska, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Edukacji w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego, podsumowując pierwszą część grudniowej debaty. System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany.
Czy brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku? (1)
Grudniową debatą „Edukacja i wiedza” Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową rozpoczął cykl na temat przyszłości edukacji. Już na pierwszym spotkaniu padło ważne stwierdzenie, które musi być punktem wyjścia dla wszelkich debat edukacyjnych, zarówno o stanie obecnym, jak i o możliwych scenariuszach rozwoju edukacji: brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku.
Konwergencja w edukacji
Transformacja w edukacji nastąpi bez względu na grupy
interesów okopane na swoich pozycjach. Technologia i edukacja
przeplatają się coraz ściślej i ewoluują w sposób rewolucyjny. Lawina przemian systematycznie zajmuje obszary tradycyjnej
edukacji. Tego procesu nie zatrzymamy. Mamy
do czynienia z fenomenem, który można nazwać edukacją
konwergencyjną (zbieżną).
Zespołowy projekt w gimnazjum
Przeprowadzenie projektu zespołowego ma stać się dla uczniów gimnazjów warunkiem ukończenia szkoły. Nauka ma kończyć się nie tylko egzaminem testowym, ale także przedstawieniem przed szkolną komisją efektów uczniowskiego projektu. To duża nowość. Uczniowie będą mogli wykazać się pomysłowością i umiejętnością wprowadzenia pomysłów w życie.


