Korzystanie z komórek i internetu na egzaminie to nie oszukiwanie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWyniki badań przeprowadzonych na zlecenie amerykańskiej organizacji non-profit Common Sense Media dowodzą, że uczniowie potrafią i faktycznie używają telefonów komórkowych i internetu w celu poprawy wyników na egzaminach. Alarumujący nie jest odsetek osób, które tak postępują, lecz ilość opinii, które uznają tą praktykę za coś normalnego i dopuszczalnego.
 
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ok. tysiąca uczniów z klas 7-12 (czyli odpowiednika polskich gimnazjum i ogólnokształcącej szkoły ponadgimnazjalnej) oraz na próbie tysiąca rodziców tych uczniów. Wśród badanych zdecydowana większość uczniów (83,5%) i rodziców (83,7%) posiadało telefony komórkowe.

Więcej niż jedna trzecia uczniów posiadajacych telefony komórkowe (35%) przyznało, że zdarzyło się im przynajmniej raz skorzystać z pomocy telefonu podczas testu; 25% wysyłało sms-y kolegom i koleżankom z prawidłowymi odpowiedziami, 17% zrobiło zdjęcie testu i wysłało do znajomych, zaś 20% przeszukiwało internet podczas testu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania.

Prawie połowa respondentów zadzwoniła lub sms-owała do znajomych aby ich ostrzec przed trudnymi pytaniami na teście, a 52% uczniów przyznało się, że próbowało oszukiwać korzystając z internetu.

Zapytano również o zjawisko plagiatu. 21% uczniów przyznało, że ściągało z internetu i książek eseje i raporty, aby je zaprezentować jako własne, a 50% słyszało o takich praktykach. 38% młodzieży kopiuje teksty z internetu i kompiluje je jako swoje własne „dzieło“ (60% słyszało o takich praktykach). Wreszcie 32% przeszukiwało materiały przeznaczone dla nauczycieli, aby znaleźć rozwiązania zadań dla uczniów (47% słyszało o tych praktykach).

Co być może jest najbardziej kontrowersyjne, wielu studentów nie widzi w takim postępowaniu znamion oszukiwania. O ile połowa studentów przyznała, że użycie telefonów komórkowych podczas egzaminów może stanowić poważne wykroczenie, to już tylko 16% uznało ostrzeganie innych z pomocą zdjęć i wiadomości wysyłanych z telefonów za oszukiwanie – większość uznało to za „przyjacielską przysługę“.

nowe technologie w edukacjiUczniowie, którzy używają internetu generalnie uznają zjawisko plagiatu za znacznie poważniejsze wykroczenie niż każdy inny wymieniony przykład oszukiwania (36% uznało, że ściąganie z internetu cudzego opracowania i przedkładanie jako swoje, jest złamaniem prawa, ale już 42% uznało, że kopiowanie cudzych tekstów ze stron internetowych i tworzenie z nich własnych opracowań takim wykroczeniem nie jest, a nawet nie jest oszukiwaniem.

Z badań wynika, że o powyższych praktykach swoich dzieci rodzice w ogóle nie wiedzą (tylko 23% uważa, że ich pociechy korzystają z telefonów komórkowych w szkole – tymczasem przyznaje się do tego 65% uczniów). Mają świadomość tego, że oszukiwanie z wykorzystaniem telefonów jest powszechne wśród młodzieży, ale rzadko który rodzic podejrzewał o to swoje dziecko (tylko 3% przyznało, że również ich dzieci postępowały w ten sposób). 80% przyznaje, że starało się na ten temat rozmawiać z własnymi dziećmi; ale z drugiej strony tylko 64% uczniów przyznało, że rodzice rozmawiali z nimi o oszukiwaniu przez komórki.

W większości szkół amerykańskich korzystanie z telefonów komórkowych jest ograniczone podczas godzin lekcyjnych. Mimo tego uczniowie wiedzą, jak omijać szkolne regulaminy i używają telefonów. Nie inaczej jest w Polsce - choć nie ma przeprowadzonych badań uczniów, w wielu szkołach regulaminy zabraniają używania telefonóww godzinach zajęć. Z całą pewnością uczniowie radzą sobie z tym problemem.

Wyniki tego badania uświadamiają, że istnieje potrzeba debaty na temat etyki w cyfrowej rzeczywistości. Uczniowie zawsze znajdą sposoby, aby oszukiwać w szkole, ale dziś mają do swojej dyspozycji bardzo potężne i wielofunkcyjne narzędzia. Skoro uczą się reguł dobra i zła w świecie offline, powinni znać te zasady również w wirtualnym świecie. Kto może ich tego nauczyć?
 
Pytania do czytelnikówCzy w Polsce mamy do czynienia z identycznymi zachowaniami młodzieży i czy już jest to wyzwanie dla systemu edukacji? Czy nowe technologie komunikacyjne już "pomagają" uczniom w osiąganiu lepszych wyników na egzaminach? Czy należy zabraniać używania telefonów komórkowych w szkole? Odpowiedzi prosimy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
 
(Źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie