Od dawna wiadomo, że w szkole nie da się nauczyć uczniów wszystkiego, co jest ważne i użyteczne oraz potencjalnie im potrzebne w przyszłości. Trzeba się skoncentrować na tym, co jest dziś (tu i teraz) dla nich i dla ich przyszłości ważne, a nie dla nas - (nauczających) dorosłych. Oczywiście, chodzi tu o kluczowe treści edukacyjne. Czyli jakie?
Pierwsze publiczne szkoły średnie w Stanach Zjednoczonych rozpoczęły
pilotażowe programy dla uczniów i nauczycieli pracy z wirtualnymi
komputerami. To, co do niedawna było tylko ideą informatyków, zaczyna
się urzeczywistniać – tzw. cloud computing może mieć wielki wpływ na
sposób, w jaki będziemy gromadzić wiedzę i z niej korzystać.
Jednym z owoców globalizacji jest możliwość doświadczania różnorodności
kultur i języków świata. Dzięki nowoczesnym narzędziom multimedialnym
każdy może stworzyć własną, indywidualną bibliotekę cyfrową, w której
mogą znaleźć się setki materiałów cyfrowych służących osobistemu
rozwojowi. Dobrym przykładem jest kształcenie języków obcych.
Nowe jest piękne. Nowe stwarza wielkie możliwości. Tyle na pewno możnapowiedzieć o potencjale, jaki stwarza środowisko edukacyjne oparte o izintegrowane z nowoczesnymi narzędziami multimedialnymi iinteraktywnymi. Dobrym przykładem jest inicjatywa uruchomiona przezwładze oświatowe stanu Virginia – edukacyjny serwis podkastowy.
Rynki finansowe mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania
współczesnych gospodarek i społeczeństw. Globalny kryzys finansowy
szybko i łatwo rozprzestrzenił się na cały świat. Jednym z powodów, dla
których ma on tak szeroki zasięg, jest brak choćby podstawowej wiedzy
konsumentów na temat racjonalnego gospodarowania własnymi finansami.
Wdrażanie do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym powinno
rozpocząć się jak najwcześniej. Na każdym etapie życia, człowiek nabywa
nowe umiejętności, które następnie wykorzystywane są w rozwijaniu
kluczowych kompetencji, charakterystycznych dla danej społeczności. Im
wcześniej rozpocznie się ten proces, tym szybciej przyniesie wymierne efekty.
Ostatnie raporty przynoszą ciekawe informacje na temat
tego, które narzędzia są popularne w szkołach, a które nie i dlaczego.
Uczniowie i nauczyciele często i chętnie sięgają po dostępne w sieci
serwisy społecznościowe, ale z drugiej strony różnego rodzaju bariery –
technologiczne i osobowe, przeszkadzają w szerszym wykorzystaniu
ich w klasie szkolnej.