W dniach 3-5.04 w Nowym Tomyślu odbyła się V Konferencja KASSK
„Od Szkoły do eSzkoły”. Nauczyciele i dyrektorzy szkół spotkali się z
kuratorami oświaty, koordynatorami edukacji informatycznej,
przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Była to okazja do
planowania i proponowania rozwiązań, które unowocześnią polskie
szkolnictwo.
W wielu szkołach pojawiły się już multimedialne projektory podłączane do komputera. Zastąpiły stare dobre rzutniki i mniej lub bardziej czytelne folie. Jednocześnie wszechobecne prezentacje w PowerPoint to dopiero przedsmak możliwości, które dają nowoczesne projektory. Ich kupno to dopiero pierwszy krok do zmiany sposobu nauczania.
Już po raz kolejny obchodzimy w Polsce - w tym roku w dniach 17-24 kwietnia - Tydzień
dla Serca. A wszystko po to, aby zapobiegać chorobom układu krążenia,
które zagrażają w największym stopniu naszemu życiu i zdrowiu. Upowszechnianie wiedzy o
chorobach serca i profilaktyce może wpłynąć na zmianę naszych
niewłaściwych nawyków.
W sieci dzieją się bardzo interesujące rzeczy z punktu widzenia edukacji, kultury
i socjologii, rodzą się nowe inicjatywy, które bardzo pobudzają do
współpracy użytkowników Internetu. Podzielone do tej pory społeczności zachęcają do
współdzielenia się wiedzą, doświadczeniem oraz twórczością, i to nawet
nie w wymiarze lokalnym, a wręcz globalnym.
Wielu nauczycieli ma dość inności kolejnych roczników
młodzieży. Niektórzy są zdesperowani, myślą o odejściu z zawodu, o tym,
że zmienią miejsce pracy i tam będzie „młodzież taka, jak kiedyś” (w
domyśle: lepsza). Takie podejście jest krótkowzroczne, bo pokolenie Y
wchodzi na rynek jako pracownicy i konsumenci, a
kolejne roczniki zasiadają w szkolnych i uniwersyteckich ławkach.
Futurelab opublikował ostatnio nowy przewodnik, którego celem jest pokazanie, w jaki sposób promować zajęcia umożliwiające przeniesienie tradycyjnych zajęć lekcyjnych, poza mury szkoły. To nie w budynkach toczy się prawdziwe życie, a otaczający świat dostarcza fantastycznych możliwości do rozwoju zainteresowań i kreatywności uczniów.
W 2002 r. jedna z najsłynniejszych uczelni technicznych na świecie,
Massachusetts Institute of Technology (MIT), uruchomiła swój projekt
Otwartych Kursów OpenCourseWare, ogłaszając plan opublikowania niemal
wszystkich materiałów szkoleniowych w Internecie, aby inni mogli je
swobodnie wykorzystywać, modyfikować i dzielić się nimi. Świat nauki
był zszokowany.