Jak poprawić nauczycielskie myślenie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjnePytanie ma zasadnicze znaczenie nie tylko w budowaniu „szkoły kreatywności i myślenia”. Jest istotne dla każdego z nas - być człowiekiem, to znaczy myśleć! Zawód nauczyciela jest zawodem twórczym. A to przecież wymaga myślenia: logicznego, intensywnego i zaradnego rozumowania, czyli kombinowania. Co i jak zrobić, aby podnieść jakość nauczycielskiego myślenia?
 
Pytanie w tytule jest zasadne, choć się rodzą zaraz wątpliwości: poprawić czy zmienić nauczycielskie myślenie? Przecież jakość, sprawność i poziom ludzkiego myślenia są determinowane sprawnością naszego mózgu. Są uwarunkowane wieloma czynnikami. Prawdopodobnie największą w tym rolę odgrywa nasz genotyp dziedziczony po rodzicach i przodkach i czynniki paragenetyczne. Sprawność tę modyfikują oczywiście też czynniki rodzinne, środowiskowe, wychowawcze i aktywność własna. Sama zaś jakość czegoś, np. produktu, efektów pracy czy edukacji – definiuje się różnie, ale dość często wskazuje się, że jest to taki stan, który zachwyca, zadowala odbiorcę (klienta) lub jest zgodny z jego oczekiwaniami. Jakie są oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkolnego myślenia?

Jakość nauczycielskiego myślenia
Podobnie jest pewnie z jakością naszego, nauczycielskiego myślenia, ujawnianego podczas projektowania dydaktycznych zadań i działań, jak i ich realizacji czy ewaluacji. Ciekawe, czy prowadzono naukowe badania nt. jakości i sprawności myślenia nauczycieli? Oczywiście, da się zrozumieć, że można być bardzo dobrym nauczycielem i nie mieć polotu geniusza, ale... Chodzi o to, żeby nauczycielska praca zachwycała, zadowalała odbiorcę (uczniów i rodziców), albo przynajmniej była w jakimś stopniu zgodna z ich oczekiwaniami. Czy obecna jakość szkolnej pracy zadowala uczniów i rodziców? Od kilkunastu lat sporo mówi się i pisze o konieczności zabiegania o wyższą jakość szkolnej edukacji. A może jej sekret tkwi w jakości naszego myślenia o edukacji?

Chęć na aktywizujące metody
Uczestnicząc w różnych szkoleniach i warsztatach nauczycieli, dość często można się spotkać z sytuacją, że uczestnicy oczekują gotowej, dobrej odpowiedzi na postawiony problem. Nie zawsze chcą kreatywnie myśleć, pokombinować czy coś wymyślić. Mówią, że są po lekcjach zmęczeni, że teraz nie są w dobrym nastroju, że trudno jest się w grupie skupić, że oczekują dobrej rady, wskazówki od doświadczonego nauczyciela konsultanta. A kiedy i jakie są dobre warunki do myślenia?

Sprawność rozumowania
Naukowe rozumowanie, czyli logiczne, rzetelne, sprawne ..., jest od wieków przedmiotem rozmyślać i dociekań naukowców, filozofów i metodologów. W każdej pracy magisterskiej i innej, sprawą podstawową i wyjściową w badaniu jest dobór odpowiedniej metodologii. Od zastosowanej metody badania w dużym stopniu zależy jakość, rzetelność czy trafność wyników badania. Jeśli chcemy uczniów uczyć takiego rozumowania, to oczywiste jest, że trzeba wspólnie z nimi podjąć i prowadzić jakieś naukowe badania: badawcze obserwacje, eksperymenty, pomiary, sondaże czy wywiady. Czy prowadzone badania naukowe przez nauczycieli mogą poprawić ich sprawność rozumowania?

Sztuka operatywnego myślenia
Nabywanie umiejętności opiera się na ćwiczeniu – odpowiednim treningu. Mówiąc krótko, do osiągnięcia sprawności w myśleniu, służącemu przemyślanemu kreatywnemu działaniu, zdaniem psychologów, trzeba wykorzystać 5 „przykazań”, których spełnienie jest warunkiem opanowania sztuki operatywnego myślenia. Oto one:
1. Chcieć myśleć sprawnie;
2. Skupić się na myśleniu;
3. Mieć czas na myślenie;
4. Poznać i mieć do dyspozycji kilka technik myślenia;
5. Ćwiczyć swoje myślenie.

Obiektywnymi kryteriami sprawnego myślenia i logicznego rozumowania są działania manualne oraz wypowiedzi przybierające rozmaitą postać w zależności od rodzaju przedmiotu rozumienia. Czy wobec tego kluczowym celem uczenia się jest rozumienie?
 
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie