Wczoraj w całym kraju obchodzono Dzień Bezpiecznego Internetu. Tegoroczne hasło przewodnie – „Serfuję. Respektuję” – miało zwrócić uwagę na to, że każdy internauta ma prawo wykorzystywać potencjał sieci do samorealizacji, zdobywania informacji, nauki czy zabawy. Ponosi jednak odpowiedzialność za swoje działania w Internecie. Podczas serfowania w sieci powinien pamiętać o szanowaniu innych użytkowników i ich praw.
Zadanie domowe (pisemne)
Z cyklu „45 minut”: w klasach trudnych zadanie domowe uczniowie zapisują bezpośrednio pod tematem lekcyjnym. Cała lekcja jeszcze widoczniej staje się przygotowaniem do odrabiania zadania domowego – do wzmacniania materiału. Uczniowie często preferują lekcje z bardzo widocznym celem. Ten sposób sprawdza się w zespołach uczniowskich o nikłej motywacji do samodoskonalenia. Czasami należy uczniów uszczęśliwić na siłę! Zaleca się łączenie takiego postępowania w przypadku lekcji o klasycznych ogniwach lekcyjnych.
Śmiesznochwałki
Rozliczanie to element życia, który w dzisiejszych czasach zaczął stanowić popularne „must be”. Rozliczamy się więc każdego dnia: Wydział Edukacji – dyrekcję, dyrekcja – nauczycieli, nauczyciele – uczniów. Do tego rozliczają się rodzice (między sobą) i rodziny. Jednak najczęściej rozliczamy tych, w stosunku do których – z naszego punktu widzenia – jest to najłatwiejsze: DZIECI.
Zanim wszystkim w szkole kupimy komputery...
Idea 1:1 (komputer, tablet dla każdego ucznia) jest bardzo kuszącą wizją szkoły, w której każdy uczeń może faktycznie w pełni korzystać z dobrodziejstw dostępu do cyfrowych podręczników i nieograniczonych zasobów internetu. Ale, o czym się też stosunkowo mało mówi, jest wizją szkoły diametralnie inną od tej, do której jesteśmy przyzwyczajeni i do której są przyzwyczajeni uczniowie w polskich szkołach.
Rusza globalny konkurs Google
Louis Braille wynalazł alfabet dla niewidomych w wieku 16 lat. Mając zaledwie 13 lat, Ada Lovelace zafascynowała się matematyką, a potem napisała pierwszy program komputerowy. Z kolei Alexander Graham Bell już jako 19 latek zaczął eksperymentować z dźwiękiem i, dzięki temu, powstał telefon. Historia zna przypadki wielu wybitnych naukowców, którzy już w nastoletnim wieku rozbudzili swoją ciekawość i rozpoczęli eksperymenty naukowe – to właśnie im udało się doprowadzić do przełomowych odkryć, które zmieniły sposób w jaki żyjemy.
Jaki znak twój?
Instytut Pamięci Narodowej przygotował kolejną grę rodzinną dotyczącą najnowszej historii Polski. „ZnajZnak” jest grą edukacyjną przeznaczoną dla dwóch graczy, w której wiedza przychodzi samoistnie podczas rozgrywki. Przy użyciu jednego kompletu kart w „ZnajZnak” mogą grać jednocześnie nawet 32 osoby. W trakcie rozgrywki w „ZnajZnak” gracze uczą się rozpoznawać symboliczne dla polskiej historii znaki, daty, postacie, miejsca, przedmioty...
Gra o czas
Początek roku to doskonały moment na podsumowanie minionego czasu i tworzenie nowych planów. To okazja na poznanie skutecznych metod zarządzania sobą w czasie. Kształtowanie tej kompetencji, choć niezwykle ważne, jest w szkole całkowicie zaniedbane. Nauczyciele tłumaczą, że mają pilniejsze sprawy niż rozwijanie nawyków skutecznego działania. Całodzienny warsztat dedykowany uczniom okazał się cennym dla nich doświadczeniem. Jakież było ich zdziwienie, kiedy w trakcie zajęć odkryli, że to, co może zmienić ich jakość funkcjonowania w domu i w szkole, to koncentracja na sprawach, których właśnie nie robią, bo pochłonięci się sprawami pilnymi.