Mówi się, mówi… o nowym pokoleniu uczniów i uczennic, wyrosłych w świecie cyfrowym. O cyfryzacji szkoły. O e-podręcznikach. O indywidualizacji w pracy z uczniem. Tu szuka się uzasadnienia zmian koniecznych w oświacie – szczególnym wzięciem u krytyków cieszy się gimnazjum.
Dzieci Rewolucji 2.0 - czyli lekcja w chmurze to nie bujanie w obłokach
Nie ma wyjścia, my nauczyciele musimy podążać za naszymi uczniami i uczyć ich także w tych miejscach, w których oni naprawdę przebywają. Realnie i wirtualnie. Czyli także w sieci. Bo czy widząc przed sobą pełną klasę naprawdę mamy pewność, że oni tu są myślami i umysłami razem z nami?
Szkolne przestrzenie do rekonstrukcji
W ciągu ostatnich kilku lat wiele zmieniło się w sposobach uczenia i nauczania w szkołach, ale sama ich konstrukcja, fizyczna przestrzeń pozostaje niemal bez zmian. Większość szkolnych obiektów - jak choćby nasze “tysiąclatki” - powiela schemat architektoniczny, który wręcz utrudnia uczenie (się), wymianę informacji, pracę grupową, nie mówiąc o kreatywności czy kontaktach towarzyskich.
Dydaktyka języków obcych. Komunikacja czy symulacja komunikacji?
W jednym z poprzednich tekstów napisałam o badaniu ESLC (European Survey on Language Competences). Wynika z niego, to samo, co widać gołym okiem, z językami obcymi mamy duży problem. Warto poszukać przyczyn tego stanu rzeczy i zastanowić się, jaki jest związek stosowanych dziś w glottodydaktyce metod z osiąganymi rezultatami. Może już czas odejście od tego, co przynosi tak odbiegające od oczekiwań owoce i poszukać nowych rozwiązań?
W dorosłe życie bez długów – IV edycja
W grudniu 2012 roku Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży rozpoczęła realizację czwartej edycji programu edukacji konsumentów finansowych „W dorosłe życie bez długów”. Program jest realizowany od października 2009 roku dzięki wsparciu finansowemu od Narodowego Banku Polskiego.
Krytycznym okiem na film
Ruszyła kampania społeczna „Skrytykuj” promująca świadomą dyskusję o kinie wśród młodzieży. Polski Instytut Sztuki Filmowej postanowił rzucić wyzwanie młodym widzom i zachęcić ich do krytycznej rozmowy o filmach. Ambasadorami kampanii są: Joanna Kulig, Eryk Lubos, Kasia Zielińska, Jacek Wasilewski, Tomasz Schuchardt oraz Arkadiusz Jakubik, którzy będą służyć wsparciem początkującym krytykom.
Urządzenia mobilne i czytanie
Popularność urządzeń mobilnych wśród dzieci i młodzieży szkolnej wzrasta w tempie, w jakim te urządzenia pojawiają się w domach. A pojawiają się coraz częściej, bo smartfony i tablety są coraz tańsze i łatwo dostępne. Znakiem czasu jest sprzedaż tabletów w sieci sklepów Biedronka. Tanie, słabe, nie warto? Nic podobnego – nie są to może tabletowe rakiety jak iPad czy Samsung Galaxy Tab, ale dla dzieci w sam raz.