Mobilna edukacja w szkole i na uczelni

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Urządzenia mobilne zdobywają nasze domy i miejsca pracy. W niedługim czasie osiągną masę krytyczną – gdy ponad połowa mieszkańców Ziemi łącząc się z internetem, będzie używała do tego celu swoich telefonów czy tabletów. Powinno to skłaniać do myślenia nad zmianą podejścia do uczenia (się). Wciąż niewielu nauczycieli w szkołach i na uczelniach odkryło, że mobilne urządzenia są to potężne i doskonałe narzędzia służące edukacji.photo: istockphoto.com

Potencjał edukacyjny mobilnych technologii jest ogromny. Istnieje wiele dowodów, że upowszechnienie smartfonów i tabletów z internetem nie tylko ratuje życie i zdrowie, ale także przyspiesza rozwój jednostek i całych społeczeństw, chroni przed bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym. Na polskim rynku wydawniczym brakowało do niedawna opracowań, które pokazywałyby, w jaki sposób ten potencjał wykorzystać.

Stąd pomysł na dwie bliźniacze e-publikacje – dla nauczycieli: „Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu“ oraz dla uczniów: „Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu się. Te dwa e-poradniki mają na celu wypełniać lukę w świadomości edukatorów i pokazywać, w jaki sposób, używając w nauczaniu aplikacji w telefonach i tabletach, można rozwijać uczniów, studentów, słuchaczy, pogłębiać ich wiedzę i umiejętności. Chociaż dotyczą tego samego zagadnienia, zostały opracowane z różnych punktów widzenia i różnią się podejściem oraz opisywanymi narzędziami.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu - poradnik dla edukatorówPierwsze wydanie Mobilnych Edukacji ukazało się w I połowie 2011 r. Jednak w ciągu dwóch lat rozwój rynku aplikacji oraz urządzeń mobilnych tak gwałtownie przyspieszył i rozwinął się, że stała się niezbędna aktualizacja oraz znaczące poszerzenie (prawie o 1/3) treści publikacji.

Oba poradniki przynoszą inspirujące pomysły i fachowe porady, które podpowiedzą, jak efektywnie i efektownie nauczać, z wykorzystaniem dobrodziejstw nowoczesnych technologii. Można przekonać się, jak ogromne możliwości wspomagania edukacji, rozwoju, komunikacji i współpracy tkwią w urządzeniach, obecnych w szkołach z reguły w regulaminach, w paragrafach dotyczących zakazów i kar. Można łatwo nauczyć się je wykorzystywać i przyczynić się do tego, aby przestały one dzielić nauczyciela z uczniami, a zaczęły ich łączyć. Czyż nie to potrafią najlepiej?

Autorzy poradników zwracają uwagę także na niepełne kompetencje młodych ludzi w zakresie posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. „Zapewne zdajesz sobie sprawę z ogromnego i rosnącego znaczenia nowoczesnych technologii informacyjnych, w tym internetu i technologii mobilnych. Warto zdawać sobie sprawę, że łatwość ich technicznej obsługi to nie wszystko. Masz wiele do zrobienia w kwestii nauki ich efektywnego wykorzystywania. Starsi, w tym twoi nauczyciele, mogliby ci w tym pomóc, jednak często na przeszkodzie stoją ich kłopoty z technicznym opanowaniem nowych narzędzi" – napisali we wprowadzeniu poradnika dla uczniów. W poradniku dla osób uczących zawarli dziesiątki podpowiedzi, w jaki sposób uczynić ze swojego smartfona czy tabletu prawdziwego sojusznika w nauce.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu się - poradnik dla osób uczących sięW szkołach i uczelniach jest miejsce na mądre wprowadzanie nowoczesnych technologii. Na co dzień przekonujemy się, jak ułatwiają one nam życie. Mogą zatem również pomagać w wykonywaniu zawodu nauczyciela oraz w pogłębianiu kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Dla dyrektorów szkół, nauczycieli akademickich i nauczycieli wszystkich przedmiotów szkolnych – to lektura obowiązkowa.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu – poradnik dla edukatorów. Lechosław Hojnacki, Małgorzata Kowalczuk, Katarzyna Kudlek, Marcin Polak, Piotr Szlagor. Warszawa, luty 2013; wydanie drugie zaktualizowane i rozszerzone; ISBN: 978-83-63286-02-6; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu (się) – poradnik dla osób uczących się. Lechosław Hojnacki, Małgorzata Kowalczuk, Katarzyna Kudlek, Marcin Polak, Piotr Szlagor. Warszawa, luty 2013; wydanie drugie zaktualizowane i rozszerzone; ISBN: 978-83-63286-01-9; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Obie zaktualizowane i poszerzone e-publikacje dostępne są w sklepie Edustore.eu: https://edustore.eu/3-publikacje-edukacyjne lub do pobrania ze stron Ośrodka Rozwoju Edukacji (dla nauczycieli / dla uczniów). Zapraszamy do lektury!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie