Mobilna edukacja w szkole i na uczelni

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Urządzenia mobilne zdobywają nasze domy i miejsca pracy. W niedługim czasie osiągną masę krytyczną – gdy ponad połowa mieszkańców Ziemi łącząc się z internetem, będzie używała do tego celu swoich telefonów czy tabletów. Powinno to skłaniać do myślenia nad zmianą podejścia do uczenia (się). Wciąż niewielu nauczycieli w szkołach i na uczelniach odkryło, że mobilne urządzenia są to potężne i doskonałe narzędzia służące edukacji.photo: istockphoto.com

Potencjał edukacyjny mobilnych technologii jest ogromny. Istnieje wiele dowodów, że upowszechnienie smartfonów i tabletów z internetem nie tylko ratuje życie i zdrowie, ale także przyspiesza rozwój jednostek i całych społeczeństw, chroni przed bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym. Na polskim rynku wydawniczym brakowało do niedawna opracowań, które pokazywałyby, w jaki sposób ten potencjał wykorzystać.

Stąd pomysł na dwie bliźniacze e-publikacje – dla nauczycieli: „Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu“ oraz dla uczniów: „Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu się. Te dwa e-poradniki mają na celu wypełniać lukę w świadomości edukatorów i pokazywać, w jaki sposób, używając w nauczaniu aplikacji w telefonach i tabletach, można rozwijać uczniów, studentów, słuchaczy, pogłębiać ich wiedzę i umiejętności. Chociaż dotyczą tego samego zagadnienia, zostały opracowane z różnych punktów widzenia i różnią się podejściem oraz opisywanymi narzędziami.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu - poradnik dla edukatorówPierwsze wydanie Mobilnych Edukacji ukazało się w I połowie 2011 r. Jednak w ciągu dwóch lat rozwój rynku aplikacji oraz urządzeń mobilnych tak gwałtownie przyspieszył i rozwinął się, że stała się niezbędna aktualizacja oraz znaczące poszerzenie (prawie o 1/3) treści publikacji.

Oba poradniki przynoszą inspirujące pomysły i fachowe porady, które podpowiedzą, jak efektywnie i efektownie nauczać, z wykorzystaniem dobrodziejstw nowoczesnych technologii. Można przekonać się, jak ogromne możliwości wspomagania edukacji, rozwoju, komunikacji i współpracy tkwią w urządzeniach, obecnych w szkołach z reguły w regulaminach, w paragrafach dotyczących zakazów i kar. Można łatwo nauczyć się je wykorzystywać i przyczynić się do tego, aby przestały one dzielić nauczyciela z uczniami, a zaczęły ich łączyć. Czyż nie to potrafią najlepiej?

Autorzy poradników zwracają uwagę także na niepełne kompetencje młodych ludzi w zakresie posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. „Zapewne zdajesz sobie sprawę z ogromnego i rosnącego znaczenia nowoczesnych technologii informacyjnych, w tym internetu i technologii mobilnych. Warto zdawać sobie sprawę, że łatwość ich technicznej obsługi to nie wszystko. Masz wiele do zrobienia w kwestii nauki ich efektywnego wykorzystywania. Starsi, w tym twoi nauczyciele, mogliby ci w tym pomóc, jednak często na przeszkodzie stoją ich kłopoty z technicznym opanowaniem nowych narzędzi" – napisali we wprowadzeniu poradnika dla uczniów. W poradniku dla osób uczących zawarli dziesiątki podpowiedzi, w jaki sposób uczynić ze swojego smartfona czy tabletu prawdziwego sojusznika w nauce.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu się - poradnik dla osób uczących sięW szkołach i uczelniach jest miejsce na mądre wprowadzanie nowoczesnych technologii. Na co dzień przekonujemy się, jak ułatwiają one nam życie. Mogą zatem również pomagać w wykonywaniu zawodu nauczyciela oraz w pogłębianiu kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Dla dyrektorów szkół, nauczycieli akademickich i nauczycieli wszystkich przedmiotów szkolnych – to lektura obowiązkowa.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu – poradnik dla edukatorów. Lechosław Hojnacki, Małgorzata Kowalczuk, Katarzyna Kudlek, Marcin Polak, Piotr Szlagor. Warszawa, luty 2013; wydanie drugie zaktualizowane i rozszerzone; ISBN: 978-83-63286-02-6; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu (się) – poradnik dla osób uczących się. Lechosław Hojnacki, Małgorzata Kowalczuk, Katarzyna Kudlek, Marcin Polak, Piotr Szlagor. Warszawa, luty 2013; wydanie drugie zaktualizowane i rozszerzone; ISBN: 978-83-63286-01-9; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Obie zaktualizowane i poszerzone e-publikacje dostępne są w sklepie Edustore.eu: https://edustore.eu/3-publikacje-edukacyjne lub do pobrania ze stron Ośrodka Rozwoju Edukacji (dla nauczycieli / dla uczniów). Zapraszamy do lektury!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie