Ich pasją jest programowanie i matematyka. Marzą o studiach w Cambridge, Princeton czy Oxford, by wygrać olimpiadę lub stworzyć przełomową technologię. Chcą odkrywać tajniki geometrii analitycznej, sztucznej inteligencji i kodowania, aby z pomocą nowoczesnych technologii zmienić wspólnie świat. Kim są uczniowie nowatorskiego programu tutoringowego Meet IT? Właśnie ruszyły zapisy na interaktywne zajęcia online, których celem jest odkrywanie własnych możliwości.

Nowy rok szkolny zawsze wiąże się z wieloma wyzwaniami. Tym razem sytuacja jest zupełnie wyjątkowa i wymaga od edukatorów szczególnych kompetencji. Polscy nauczyciele od lat zdobywają umiejętności niezbędne do poruszania się w cyfrowym świecie i przygotowania uczniów do nowych warunków na rynku pracy. Ci najbardziej innowacyjni od 15 lat wyróżniani są w ramach programu Microsoft Innovative Educator Expert. W tym roku dołączyło do niego rekordowo dużo nauczycieli z Polski, podwajając liczbę wizjonerskich edukatorów do 490 osób.

Uczniowie lubią lekcje, na których kreatywnie korzysta się ze smartfonów, i znają podstawowe zagrożenia związane z technologiami mobilnymi. Wbrew ogólnemu wyobrażeniu akceptują szkolne obostrzenia związane z ich używaniem, choć mają problem z ich konsekwentnym przestrzeganiem. Z kolei nauczyciele, mimo że dostrzegają wartość nowych technologii, potrzebują wsparcia i praktycznej wiedzy, by pokazać uczniom ich alternatywne użycie – to niektóre z wniosków pierwszej edycji projektu „Smartfony w szkole. Ustalmy reguły gry”.

Świat współczesnych dzieci, to świat opierający się w dużej mierze na nowoczesnych technologiach. Zmiany jakie pod wpływem ciągłego kontaktu z technologiami nastąpiły w mózgach uczniów sprawiły, że inaczej odbierają i przetwarzają oni informacje. Cechuje ich wielozadaniowość, oraz graficzne, trójwymiarowe, przestrzenne odczytywanie informacji. Stąd konieczna zmiana w sposobie nauczania. Nauczyciele, chcący urozmaicić swoje zajęcia, jednocześnie podążając za zainteresowaniami dzieci, wspierając ich potrzeby, często wykorzystują nowoczesne rozwiązania technologiczne na swoich lekcjach czy zajęciach. Zwłaszcza uczniowie, których rozwój nie przebiega neurotypowo, potrzebują indywidualnego podejścia, dostosowania treści i sposobu nauczania, ale też metod i narzędzi, które będą wzmacniały ich motywację wewnętrzną i poczucie własnej wartości. Roboty wydają się być doskonałą odpowiedzią na te potrzeby.

Rozmowy uczniów są ważnym, a często wręcz niezbędnym warunkiem wartościowego ucznia się. Mówi o tym też druga strategia oceniania kształtującego: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.

Kiedy wpiszemy w przeglądarkę internetową hasło: Dzień Kropki, pojawi się mnóstwo artykułów, pomysłów na ten dzień. Dla mnie tak naprawdę Dzień ten ustanowiono po to, by na chwilę zatrzymać się i zwrócić moją uwagę jak wiele talentów drzemie w moich uczniach, wreszcie w nas-dorosłych. Często jednak o tym zapominamy, więc może International Dot Day (15 września) jest właśnie dla nas, pędzących, zapominających często o tym co tak naprawdę w naszym życiu ważne. Człowiek znających swoją wartość, rozwijający swoje pasje i zamiłowania to człowiek spełniony. A człowiek spełniony to człowiek szczęśliwy. Czyż nie wpływa to na nasze relacje z innymi ludźmi? Na nasze podejście do życia, do pracy, nauki…i można by tu wymieniać jeszcze wiele.

Niespełna rok temu opublikowałem na blogu artykuł „Pozwólcie swoim dzieciom mrużyć oczy!”. Wezwałem w nim do ograniczenia wszechogarniającej rodzicielskiej opieki i pozwolenia dzieciom (choćby tylko czasami) na przeżywanie dyskomfortu w zwykłych, codziennych sytuacjach. Bezpośrednim powodem mojego apelu było konkretne zdarzenie, ale wypłynął on z wieloletniego doświadczenia pracy w STO na Bemowie, z uczniami w zdecydowanej większości otoczonymi ogromną troską swoich rodziców. Dzisiaj powracam do tego tematu.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie