Polski Instytyt Spraw Międzynarodowych opublikował niedawno raport z wykonania strategii lizbońskiej w 2009. Z raportu wynika, ze Polska edukacja dobrze wypada na tle innych krajów UE. Mamy największy wskaźnik postępu w całej Europie – 92% absolwentów szkół średnich kontynuuje naukę na uczelniach wyższych. Ale z europejską edukacją, ogólnie gorzej.
Za mało w nas przedsiębiorczości
Aż 83% badanych deklaruje brak podejmowania w ostatnich latach przedsiębiorczych działań, w tym prowadzenia własnej firmy, doszkalania się w dziedzinie przedsiębiorczości czy wspierania kreatywności w życiu codziennym - wynika z badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Fundacji Polska Przedsiębiorcza.
Jaka szkoła była i jaka już nie będzie
Podstawową funkcją szkoły przez wieki było świadczenie usług na rzecz układów dla niej zewnętrznych, ze względu na które była uruchamiana jako instytucja. Przez wieki szkoła była miejscem zdobywania wiadomości. W zasadzie praca w szkole była prosta – przekazywanie wiadomości przez tych, którzy przez jakiś czas je zdobywali, zanim przyszli do szkoły.
Raport Horyzontalny dla systemu oświaty (1)
Ukazała się II edycja The Horizon Report 2010 poświęcona przyszłości systemu oświaty w średniej i długiej perspektywie. Raport jest wart uwagi, gdyż nie jest to zbiór prognoz, ale rezultat kilkumiesięcznej pracy międzynarodowego zespołu naukowców badających istniejące trendy, wyzwania i nowe technologie, które już są lub za chwilę pojawią się w szkołach.
Szkoła dawniej i dziś
W minionych wiekach postęp społeczny i techniczny był bardzo powolny. Głównym zadaniem tradycyjnej szkoły była reprodukcja społeczeństwa z pokolenia na pokolenie. Rewolucje przemysłowa i naukowa dały postępowi nowe impulsy. Przyspieszenie rozwoju, którego teraz doświadczamy w nauce i technice, uczyniły program tradycyjnej szkoły przestarzałym.
Umieć rozmawiać z klientem: uczniem, studentem
Uczelnie wyższe mają do dyspozycji szeroki katalog narzędzi, za pomocą których mogą komunikować się ze swoimi klientami, czyli osobami studiującymi i potencjalnymi studentami. Ale narzędzia to nie wszystko. Uczelnie to ludzie. To oni, zwłaszcza władze i osoby odpowiedzialne za komunikację, muszą zrozumieć, że muszą się komunikować i że nie wystarczy do tego strona www szkoły.
Jak budować szkołę jutra?
Szkoła wychowuje i przygotowuje dzieci do życia w przyszłości, której nie znamy. To, co możemy, więc im dać, to oparcie w sobie, gotowość na zmiany, zaufanie do świata i poczucie wpływu na swoje życie, elastyczność w działaniu i jednocześnie stabilny, a więc uwewnętrzniony system wartości. Bardziej, więc jest to zasób praktycznych i przydatnych umiejętności niż sucha wiedza.
Ostatnie komentarze