Sidebar

11
N, Maj

Wstrzymać system, ruszyć uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Słowo „edukacja” było odmieniane na wszystkie sposoby podczas zakończonego VI Kongresu Obywatelskiego, ale jedno jest pewne: na przewrót kopernikański w systemie kształcenia jeszcze poczekamy i to raczej dość długo. Na pewno pilnym wydaje się odpowiedź na pytanie, jakich kompetencji potrzebują Polacy we współczesnym świecie. Bo one zdecydują o tym, czym będziemy w ogóle w stanie konkurować, zarówno w wymiarze międzynarodowym i wewnątrzkrajowym.(C) EDUNEWS.PL

Otwierając Kongres prezydent Bronisław Komorowski stwierdził, że coraz większe pieniądze przeznaczane na system edukacyjny w Polsce nie przyniosły jak dotąd efektu w postaci poprawy jakości tego systemu i trzeba to zmienić. „Musimy budować w Polakach zdolność do konkurowania, do życia w świecie, którego szansą jest właśnie konkurencja” - przekonywał. „W moim przekonaniu Polska wchodzi w okres, w którym można myśleć o przekuciu ilości w jakość, także jakość edukowania młodzieży, obywateli państwa polskiego.”

Wydaje się zasadne pytanie postawione w jednej z ważniejszych debat Kongresu - czy potrzebujemy „przewrotu kopernikańskiego” w edukacji? Faktycznie, mamy do czynienia z pewnym paradoksem - zauważył Edwin Bendyk prowadzący tę dyskusję. Z jednej strony jesteśmy chwaleni za wyniki osiągnięte w międzynarodowych badaniach PISA (na przykład Amerykanie i Japończycy w swoich opracowaniach wskazują Polskę za wzór niektórych działań w systemie oświaty), ale z drugiej z innych badań - np. czytelnictwa - nie wynika, że jest dobrze. Okazuje się, że 25% osób nie miało w ogóle nawet kontaktu z książką w zeszłym roku. „Dzieci spędzają wiele czasu na nauce, ale okazuje się, że brakuje im wielu kompetencji. Czas, który poświęcany jest na naukę, nie przekłada się na wyniki, których byśmy oczekiwali” - powiedział Bendyk.  

Profesor Agnieszka Kłakówna z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie sprowadziła problem polskiej szkoły do odpowiedzi na pytanie - czy chcemy, aby szkoła była dla ucznia, czy uczeń dla szkoły. Apelowała, żebyśmy przestali podcinać skrzydła uczniom. „<<Możesz>> - to być może najważniejsze słowo w edukacji, gdyż oznacza wybór, ale także wolność”. Dlatego potrzebujemy nowej filozofii kształcenia - pewnego zapisu fundamentalnych założeń (będziemy o nich pisać w następnych opracowaniach pokongresowych).

Inną kwestią, na którą zwróciła uwagę prof. Kłakówna, to interpretacja prawa i przepisów regulujących działanie szkoły. Wiele praktycznych rozwiązań formalnych kuleje, nie służąc rozwojowi kształcenia. Powinniśmy lepiej przekładać zapisy formalne na konkretne sytuacje szkolne - zwróciła uwagę.

„W szkole potrzebna jest nauka krytycznego myślenia. Bez tego nie ma humanistycznej, zdrowej edukacji.” - zauważyła prof. Kłakówna. Ale, niektórzy się tego boją. Z krytycznym myśleniem wiąże się też samodzielność myślenia. Proces ten zachodzi w każdej głowie osobno i przebiega w różny sposób. Więcej odwagi - apelowała.

Odnosząc się do kwestii „przewrotu kopernikańskiego” prof. Kłakówna zauważyła, że pewne rzeczy są stałe i powinniśmy je uwzględnić takimi, jakie są, myśląc o poważnych zmianach. Być może, zauważyła, zmiany w polskiej edukacji nastąpią dopiero, gdy stworzymy nową Komisję Edukacji Narodowej.

Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku zauważył, że chociaż młodzi Polacy nieźle sobie radzą w dużych korporacjach, to brakuje im jednej istotnej cechy - motywacji do współpracy w zespole. Jesteśmy indywidualistami, i choć można to też uznać za wartość, w świecie już praktycznie w pojedynkę niczego nie osiągniemy. Świat się zmienił i sukces w większości przypadków to rezultat głębokiej pracy zespołu. Tego Polakom brakuje. „Zaryzykowałbym nowy przedmiot w szkole - pracę zespołową” - stwierdził Stypułkowski.

Najgłębsze zmiany w systemie oświaty, jeśli w ogóle chcemy myśleć o „przewrocie kopernikańskim” zaproponował prof. Bogusław Śliwerski z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, zwracając uwagę na deficyt demokracji w polskiej szkole (póki co uczymy o demokracji, ale nie do demokracji czy w demokracji). „W Polsce nie została dokończona rewolucja społeczna w edukacji” - zauważył profesor Śliwerski. Nadal mamy upartyjniony system oświaty, z negatywnym wpływem partii politycznych na szkołę, wstrzymywanie decentralizacji, system kształcenia wyłączony od kontroli społecznej, brak prawdziwej samorządności w szkole - wymieniał.

Największym błędem jest dualistyczny podział władzy w oświacie, gdzie mamy zarządzanie zarówno z poziomu centralnego, jak i samorządowego. Prowadzi to do zniszczenia i degradacji szkoły jako instytucji publicznej - podkreślił prof. Śliwerski. „Edukacja powinna być dobrem ponadpartyjnym”.

Profesor Śliwerski zwrócił uwagę, że abyśmy mogli myśleć o poważnych zmianach w systemie, musimy zerwać zarówno z wpływem polityków na oświatę, jak i systemem klasowo-lekcyjnym. Z tym ostatnim w szkole, żadne zmiany się nie powiodą. „Powinniśmy dokończyć rewolucję uspołeczniającą polską szkołę. Polityka oświatowa powinna być poddana kontroli społecznej na wszystkich szczeblach kształcenia” - podkreślił Bogusław Śliwerski.
 
Musimy wstrzymać system, ruszyć uczniów” - powiedziała dr Marzena Żylińska z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu. Uczeń w szkole musi być autonomicznym podmiotem - podkreśliła.

Dr Żylińska zwróciła uwagę, że mamy problem z planowaniem uczenia się. Kto powinien określać, czego powinni uczyć się uczniowie? Jej zdaniem najbardziej potrzebują oni nauczyć się rozwiązywać problemy, a właśnie tego nie uczy ich szkoła. Testy to doskonalenie w udzielaniu najbardziej typowych odpowiedzi. Po ukończeniu szkoły takich pytań żaden uczeń już nie otrzymuje - i przerastają go natychmiast problemy, z którymi się spotyka.

„Rola nauczycieli w obecnym systemie jest nie do pozazdroszczenia. W szkole, jak w lidze piłkarskiej - liczy się tylko wynik. A uczniowie umierają z nudów” - zauważyła Marzena Żylińska. Nie potrafimy wyzwolić wewnętrznej motywacji do uczenia się. A mózgu nie da się oszukać - wiadomo z badań, że jest stworzony do uczenia się, ale uczyć się będzie tylko wówczas, gdy dostrzeże sens czy interes w nauce. „Neurony nie dają zmusić się do nauki. Mózgi uczą się inaczej, niż tego chce obecna szkoła” - podkreśliła Żylińska.

Dlatego prawdziwym wyzwaniem dla szkoły jest utrzymanie motywacji do uczenia się, z jaką dzieci przychodzą do szkoły. I to przez cały okres kształcenia. Potrzebujemy przewrotu kopernikańskiego i nowego podejścia do wiedzy. Szkoła powinna rozwijać kreatywność, ale zamiast tego ćwiczymy tylko schematy. „Szkoła jest naprawdę ciężkim doświadczeniem dla tych osób, które MIMO szkoły, kończąc ją, pozostały kreatywne.” - zakończyła dr Żylińska.

W dyskusji na temat potrzeby zmian w szkole wzięli również udział uczestnicy debaty.  

Wojciech Starzyński, prezes Fundacji Rodzice Szkole, zauważył, że w obecnych czasach to rodzice powinni odgrywać większą rolę w edukacji. „Przewrót kopernikański” nie uda się bez rodziców. Samorządy terytorialne powinny starać się być partnerami rodziców. Ale i odwrotnie - rodzice muszą współpracować z samorządami i jest wiele dobrych przykładów takiej współpracy.

Profesor Maciej Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego przytoczył słowa niedawno zmarłego Steve Jobs’a, szefa Apple - danie uczniom równych szans w edukacji, to nie to samo, co wyrównywanie szans. „Uczeń powinien mieć możliwość wyboru w szkole. Każdy mózg jet inaczej <<okablowany>> i powinien sam decydować, jakie przedmioty chce poznawać.” Prof. Sysło zwrócił również uwagę na to, że najważniejszą technologią w edukacji są nauczyciele, ale nie jako asystenci w procesie kształcenia, lecz przewodnicy młodzieży.

Dość oryginalny pomysł na zmiany w systemie oświaty zaproponował jeden z rodziców obecnych na sali. „Sposób na zmiany to samorozwiązanie się Ministerstwa Edukacji Narodowej.” - zaproponował Wiesław Mariański.

Podsumowujący debatę Mirosław Sielatycki, wiceminister edukacji narodowej, nie zgodził się z tym ostatnim pomysłem. Zauważył, że jest teraz dobry moment na zmiany w środowisku edukacyjnym w szkole. I dobry moment do rozmów na temat oczekiwanego modelu systemu oświaty, czemu służą również publikacje i raporty pojawiające się w tym temacie, jak np. „Pakt dla szkoły” czy raport Instytutu Obywatelskiego „Jak będzie zmieniać się edukacja?”

Edunews.pl był patronem medialnym VI Kongresu Obywatelskiego. Będziemy prezentować w portalu kolejne materiały i wątki edukacyjne poruszane podczas debat.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu).


Komentarze (12)
This comment was minimized by the moderator on the site
Nie dla życia tylko dla szkoły nauczamy - taka jest smutna prawda o nas samych, polskich nauczycielach. Stosujemy na co dzień w swojej pracy metody, które już dawno wyszły z użycia w pozostałych krajach Europy; w Danii, Finlandii czy Szwecji...
Nie dla życia tylko dla szkoły nauczamy - taka jest smutna prawda o nas samych, polskich nauczycielach. Stosujemy na co dzień w swojej pracy metody, które już dawno wyszły z użycia w pozostałych krajach Europy; w Danii, Finlandii czy Szwecji uczniowie w szkołach już dawno nie siedzą plackiem całe 45 minut na lekcji wsłuchująć się (lub raczej udając że to robią) w oratorskie popisy nauczyciela-wykładowcy który wie wszystko (lub raczej tylko udaje że wszystkie rozumy pozjadał). Jesteśmy edukacyjną wyspą na mapie Europy, w ten sposób jak w Polsce wszędzie indziej już dawno się zajęć z uczniami nie prowadzi (zamiast narzekać na uczniów dziękujmy im raczej, że są w ogóle w stanie wytrzymać jeszcze te męczarnie w postaci przymusowego wysłuchiwania często mało interesujących ich i mało przydatnych im wykładów zamiast czynnego brania udziału w zajęciach edukacyjnych na miarę 21 wieku).
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Czapa nadzoru administracujnego w postaci MEN też udaje chyba że nie wie iż Polska jest swoistym kuriozum jeśli chodzi o sposób przeprowadzania egzaminów maturalnych i gimnazjalnych. W krajach skandynawskich bodaj jedynym szczeblem edukacji po...
Czapa nadzoru administracujnego w postaci MEN też udaje chyba że nie wie iż Polska jest swoistym kuriozum jeśli chodzi o sposób przeprowadzania egzaminów maturalnych i gimnazjalnych. W krajach skandynawskich bodaj jedynym szczeblem edukacji po którym uczniowie mają jeszcze na egzaminach w szczątkowej formie parę pytań typu zamkniętego jest pierwszy etap szkoły podstawowej, w takiej Finlandii nikomu nawet nie postanie taka myśl w głowie aby na egzaminie maturalnym testować wiedzę uczniów za pomocą pytań typu multiple choice, czyli ten nasz cały tzw. uczniowski totolotek A,B,C, który zabija w polskich uczniach wszelką motywację do zdobywania rzetelnej wiedzy, ale za to jest tani, bo do sprawdzania odpowiedzi wystarczy czytnik. W większości krajów europejskich już dawno na egzaminach doniosłych nie stosuje się zadań zamkniętych, czy MEN w ogóle ma tego świadomość?
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Postanowiłem się włączyć do dyskusji, tzn mam nadzieje, że ona nastąpi, zabrać głos to lepiej brzmi. Problem z edukacja nie mamy od dzisiaj. Od czasu transformacji ustrojowej, właściwie nic się nie zmieniło. Nadal istnieje skostniały system...
Postanowiłem się włączyć do dyskusji, tzn mam nadzieje, że ona nastąpi, zabrać głos to lepiej brzmi. Problem z edukacja nie mamy od dzisiaj. Od czasu transformacji ustrojowej, właściwie nic się nie zmieniło. Nadal istnieje skostniały system edukacyjny dzieci, młodzieży i studentów, owszem pojawiły się pomoce multimedialne, gdyby nie one to moglibyśmy się porównywając z Białorusią. Rewolucja internetowa zrobiła swoje, nasza młodzież nie odstaje pod tym względem od swoich rówieśników z krajów rozwiniętych. Nasi studenci informatyki wygrywają nawet światowe konkursy, nasz kosmiczny łazik okazał się najlepszy, to są nasze perełki , to wszystko jest kropla w morzu, kropla drąży skałę ale czy mamy na to czas? . Świat nam ucieka, brakuje nam innowacyjności w systemie edukacyjnym. UW, SGH czy UJ na polskie warunki to najlepsze uczelnie, ale na świecie otwierają ranking w pierwszej pięćsetce, to po prostu wstyd.
More
Andrzej
This comment was minimized by the moderator on the site
Ile to już od dwudziestu lat odbyło się konferencji, paneli i dyskusji o problemach polskiej edukacji? Od samego mieszania herbata nie staje się słodsza jak mawiał ś.p. Stefan Kisielewski.
Nasza edukacja potrzebuje jak ryba wody, wizjonerów i...
Ile to już od dwudziestu lat odbyło się konferencji, paneli i dyskusji o problemach polskiej edukacji? Od samego mieszania herbata nie staje się słodsza jak mawiał ś.p. Stefan Kisielewski.
Nasza edukacja potrzebuje jak ryba wody, wizjonerów i pasjonatów takich jak Marcin Polak. MEN powinien czerpać całymi garściami z Jego wiedzy. Takich Polaków nomem omen Polska potrzebuje więcej.
A'propos wielce szanownej instytucji MEN, czy nam jest ona do czegoś potrzebna? Czy nie lepiej sprywatyzować polska szkołe? Jak podał Dziennik Gazeta Prawna, polski nauczyciel pracuje trzy godziny dziennie, to są wyniki "Education at a Glance 2011" raportu OECD, nie trzeba dodawać, że to jest najmniej na świecie. Na jednego nauczyciela przypada dziecięciu uczniów. Nauczycieli mamy pól miliona a liczba uczniów od kilkunastu lat spadła o milion, mimo to wydatki na oświatę rosną, jest to ponad 50 mld zł rocznie, 35 mld idzie z budżetu, resztę dokładają samorządy, lwia cześć tej kwoty jest przeznaczona na uposażenia nauczycielskie.
Dzięki tzw Karcie nauczyciela, nasi kochani pedagodzy są jak święte krowy, nie do ruszenia, a kto za to wszystko płaci? Wiadomo my wszyscy, ale czy nas na to stać?
A czy ktoś jeszcze pamięta o bonie edukacyjnym,co się z nim stało i dlaczego nie został wprowadzony?
More
Andrzej
This comment was minimized by the moderator on the site
Tęsknię, żeby przestać rozmawiać o poprawie edukacji, a zacząć wprowadzać w życie rożne innowacje. Podoba mi się pomysł by odejść od systemu klasowo - lekcyjnego, by traktować uczniów podmiotowo i uczyć ich umiejętności , by odejść od...
Tęsknię, żeby przestać rozmawiać o poprawie edukacji, a zacząć wprowadzać w życie rożne innowacje. Podoba mi się pomysł by odejść od systemu klasowo - lekcyjnego, by traktować uczniów podmiotowo i uczyć ich umiejętności , by odejść od encyklopedyzmu, krytykowanego od lat.
Zacząć trzeba od nas samych, nauczycieli. Zmienić kształcenie nauczycieli i dokładniej przyglądać się umiejętnościom nauczycieli i ich predyspozycjom osobowościowym. Nasz zawód to misja. Już nie wystarczy wiedza przedmiotowa, trzeba jeszcze chęci do pracy, umiłowania dzieci i umiejętności tworzenia dobrego klimatu w szkole. Zgadzam się z panem Wojciechem Starzyńskim, abyśmy wraz z rodzicami zajęli się naszymi dziećmi, i z panem profesorem Maciejem Sysło, zebyśmy poczuli się przewodnikami młodzieży, wszak "takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".
More
Małgorzata
This comment was minimized by the moderator on the site
Panie Andrzeju, ja się tak generalnie z Panem zgadzam, jednak sprawę zarobków nauczycielskich naprawdę pozostawiłbym w spokoju, podobnie jak i tę informację że nauczyciele pracują trzy godziny dziennie. Te rzeczy naprawdę nie mają nic wspólnego z...
Panie Andrzeju, ja się tak generalnie z Panem zgadzam, jednak sprawę zarobków nauczycielskich naprawdę pozostawiłbym w spokoju, podobnie jak i tę informację że nauczyciele pracują trzy godziny dziennie. Te rzeczy naprawdę nie mają nic wspólnego z poziomem nauczania w polskich szkołach, a tylko niepotrzebnie psują krew, po obu stronach sporu zresztą. Prezenter TV pracuje 40 minut w tygodniu bo ma raz w tygodniu audycję na antenie, tak? Dziennikarz zarabia tysiąc złotych za jeden artykuł w gazecie, a piłkarz pobiera dajmy na to 200zł za jedno kopnięcie piłki na boisku (przy okazji obliczono że dwie połowy po 45 minut meczu to około 2 razy po 8-9 minut czystej gry, reszta to faule, wolne, i ustawiania muru, etc.). Chirurg pracuje w szpitalu dokładnie tyle ile operuje pacjentów przy stole operacyjnym, bo gdy wyjdzie do WC to zatrzymujemy stoper, tak? Pilot pracuje tyle ile jego samolot znajduje się w powietrzu, a manager pracuje 20 minut dziennie bo na tyle czasu pojawia się w siedzibie firmy aby podpisać niecierpiące zwłoki faktury, dokumenty, itd. Nie dajmy się zwariować!
More
Jan
This comment was minimized by the moderator on the site
Cóż wszystko już było. Banialuki i fanaberie. Nigdy nie było prawdziwego sprawdzania predyspozycji do wykonywania tego zawodu wśród kandydatów na studentów. Dlaczego? Uczelnie nie miałyby naboru. Nie każdy nadaje się na "belfra", ale podobno...
Cóż wszystko już było. Banialuki i fanaberie. Nigdy nie było prawdziwego sprawdzania predyspozycji do wykonywania tego zawodu wśród kandydatów na studentów. Dlaczego? Uczelnie nie miałyby naboru. Nie każdy nadaje się na "belfra", ale podobno każdy nim może być.
Trudno jest tworzyć "dobry klimat w szkole", jeśli się ustawicznie "obrywa". Rozbawiła mnie trochę myśl "abyśmy wraz z rodzicami zajęli się naszymi dziećmi" - a co przepraszam się robi obecnie? Och Pani Małgosiu, mam nadzieję że jest Pani praktykującym nauczycielem.
More
Ela
This comment was minimized by the moderator on the site
Panie Janie, zarobki nauczycieli na tle ich kolegów w EU są małe. Problem tkwi gdzie indziej, nasi nauczyciele pracują krótko i jest ich stanowczo za dużo. Oczywiście zdaje sobie sprawę, że nauczyciel pracuje w domu, sprawdza klasówki czy...
Panie Janie, zarobki nauczycieli na tle ich kolegów w EU są małe. Problem tkwi gdzie indziej, nasi nauczyciele pracują krótko i jest ich stanowczo za dużo. Oczywiście zdaje sobie sprawę, że nauczyciel pracuje w domu, sprawdza klasówki czy przygotowuje się do lekcji ale czy nauczyciel za Odrą tego nie robi? Skoro pracują tylko trzy godzinny dziennie, no niestety to dlatego musi być ich cała armia.
Wystarczy dobić do średniej europejskiej czyli 5 godzin pracy dzienne i zwolnic nie potrzebny personel, proporcja 1 nauczyciel na 15 uczniów jest rozsądna, przypominam obecnie jest 1:10.
Przy wydłużonej pracy powinni zarabiać więcej, no tak,ale to kosztuje, założę się że więcej zarobimy przy redukcji, wiec suma summarum to się opłaci.
Za zaoszczędzone pieniądze w budżecie, można w pełni zinformatyzować i podłączyć do sieci polską szkołę.
More
Andrz4j
This comment was minimized by the moderator on the site
Mam inne obserwacje. Na tym kongresie padało tyle populistycznych uproszczeń, które owszem - pięknie wyglądają ale są kompletnie puste w środku. Popisy prof Śliwerskiego itd.. Czysty populizm.

Zupełnie - nawet w TEJ RELACJI udano, że nie ma...
Mam inne obserwacje. Na tym kongresie padało tyle populistycznych uproszczeń, które owszem - pięknie wyglądają ale są kompletnie puste w środku. Popisy prof Śliwerskiego itd.. Czysty populizm.

Zupełnie - nawet w TEJ RELACJI udano, że nie ma wypowiedzi jedynego twórcę sukcesu - biznesmena Stypułkowskiego. Człowieka który wie jak budować coś, co działa. Któremu wcale a wcale się nie podobało to co tam opowiadano. Co to znaczy "zerwać z wpływem polityków na oświatę"? Przecież to bełkot. Mamy system państwowy - jak najbardziej polityczny. Polityką jest wszystko.

Sprywatyzować, rozdrobnić oświatę? Pozbawić państwo wpływu na strategię edukacji? To samobójcza droga

Na sali siedziało mnóstwo osób, które zrezygnowały z wypowiedzi - bo zakrzykiwano wszelkie głosy rozsądku. Ot takie to "obywatelskie" podejście. Dziennikarze tam rządzący dają się łatwo uwieść tanim uproszczeniom, bo się po prostu nie znają.

Nie widzicie że to tanie budowanie kariery przez niedocenianych profesorów itp?
More
q-ku
This comment was minimized by the moderator on the site
Nauczyciel za Odrą robi to, i to w większym stopniu niż się nam to wydaje; w ogóle tam gdzie nauczyciele są lepiej wynagradzani tam są potem naukowe sukcesy, bo nauczyciel wtedy może spokojnie poświęcić się swojej pracy, jednej pracy (sic!). Ja...
Nauczyciel za Odrą robi to, i to w większym stopniu niż się nam to wydaje; w ogóle tam gdzie nauczyciele są lepiej wynagradzani tam są potem naukowe sukcesy, bo nauczyciel wtedy może spokojnie poświęcić się swojej pracy, jednej pracy (sic!). Ja nie wiem czy redukcja, czy zwiększenie pensum, czy komputeryzacja, a może zlikwidowanie ocen, zapewne konieczne jest odchodzenie od zadań zamkniętych na egzaminach doniosłych - ja nie wiem co konkretnie należy zrobić, ale jedno wiem na pewno że trzeba polską edukację zmieniać, zmieniać, i jeszcze raz zmieniać, bo jest naprawdę tragicznie w polskiej szkole i o tym wie już każdy, nie potrzebne są już żadne raporty ani analizy by dostrzec ponurą przyszłość stojącą przed następnym pokoleniem, które będzie szyć Tshirty dla Chińczyków.
More
Jan
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Pokaż więcej
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie