Co uczniowie chcieliby zmienić w szkole?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W debacie o edukacji często pomijamy głos samych uczniów, którzy z pewnością wiedzą, czego oczekują po współczesnej szkole. Ponieważ nie ma podobnych badań w Polsce, warto posłuchać, co na ten temat mają do powiedzenia ich amerykańscy rówieśnicy. Portal eSchoolNews zadał pytanie swoim czytelnikom: co uczniowie najbardziej chcieliby zmienić w swojej szkole?PHOTO: ISTOCKPHOTO

Niewielu uczniów ma odwagę powiedzieć, co im się oficjalnie w szkole nie podoba. Czynią to najczęściej w portalach społecznościowych, radziej w klasie. Co najczęściej słyszą nauczyciele od swoich podopiecznych na temat szkoły i uczenia się? Takich badań w Polsce chyba jeszcze nie przeprowadzono, gdyż nie traktuje się uczniów w dyskusji o edukację podmiotowo. Ich głos jest niesłyszalny w debacie publicznej, co nie znaczy, że są oni nieświadomi tego, co chcieliby zmienić w procesie swojej edukacji.

Zapewne jednym ze stale powracających pytań jest: po co się tego nam uczyć? Narzucany program i archaiczny dla wielu uczniów system klasowo-lekcyjny jest – niestety – szalenie oderwany od kontekstu realnego świata, w którym żyją uczniowie. Nic więc dziwnego, że trudno pokazać uczniom cel i sens podejmowanego przez nich wysiłku. Chyba że założymy, że jest nią zdawalność egzaminów z wysoką ilością punktów. To chyba jednak nie to powinno być sednem uczenia się.

Amerykańscy uczniowie zwracają uwagę na kilka podstawowych zagadnień. Poniższe zestawienie zostało opracowane w oparciu o wypowiedzi nauczycieli podsumowujące ich nieformalne rozmowy z uczniami:

5. Interaktywne technologie

„Moi uczniowie klasy IV szkoły podstawowej chcą używać na większą skalę interaktywnych technologii. Mam w klasie jeden komputer dostarczony przez szkołę i trzy, które przyniosłam sama. Służą one uczniom do nauki matematyki, pisania, wyszukiwania informacji, a także do gier matematycznych i językowych. Uczniowie chcą też więcej czasu poświęcić na refleksję o tym, czego się uczą. Zwłaszcza, że oczekują więcej praktycznej nauki, chcą eksperymentować, dyskutować i zastanawiać się, co zaobserwowali, a następnie powtarzać te czynności. Zbyt często, z powodu przeładowanego programu, na głębsze zrozumienie problemów nie starcza im czasu.”

4. Nauczyciele-mentorzy

„Uczniowie potrzebują nauczycieli, którzy ich szanują i dbają o nich, którzy angażują ich w uczenie się i pokazują związek nauki z życiem, a nie tylko mówią im, czego mają się nauczyć.”

3. Innowacje

„To co, najczęściej słyszę od młodych ludzi, to że ich nauczyciele są <<nudni>>. Czy nie moglibyśmy sprawić, żeby lekcje były ciekawsze? Rozumiem, że są testy etc, ale moglibyśmy uczynić klasę nie przerażającym, ale gościnnym, miłym miejscem.”

„Uczniowie wykazują potrzebę ciągłego uczenia się, ale w sposób bardziej zabawowy, kreatywny.”

„Jako matka trzech córek (VIII, V i III klasa), jedno słyszę najczęściej: mają one dość szkoły, bo jest <<nudna>>. Kiedy pytam, co robią w szkole, to brzmi jak powtórka ze wszystkiego, co sama robiłam w ich wieku na lekcjach. A jednak życie moich dzieci jest inne niż 30 lat temu, choćby ze względu na znaczne zmiany technologiczne, wpływające na każdy aspekt naszego życia. Staram się proponować im zajęcia edukacyjne w domu poprzez różne strony internetowe i gry – one same wtedy chłoną wiedzę! Tak więc, jako nauczyciel, słyszę błagania uczniów, aby przemówić do nich językiem współczesnych technologii – używając tych narzędzi, z których korzystają w domu i włączyć je w zajęcia szkolne."

2. Możliwość wyboru

„Podstawową kwestią, jaką dzieciaki chcą od edukacji wyraża się w jednym słowie: wybór.”

„Nasza szkoła jest bardzo demokratyczna, a nasi uczniowie mówią zdecydowanie: <<Chcemy możliwości uczestniczenia w podejmowaniu decyzji>>.”

"Uczniowie chcą wybierać, co robią na zajęciach, czym zajmują się w klasie. Chcą mieć wpływ na to, co czytają i o czym piszą, na jakim poziomie chcą się uczyć matematyki, wyboru opcji zajęć dodatkowych. Uczniowie często pytają: <<dlaczego nie możemy się nad tym zatrzymać?>> - albo z powodu trudności albo zainteresowania danym tematem. Tak więc możliwość wyboru nie może być tylko opcją dostępną dla nauczyciela, trzeba stwarzać młodym szansę rzeczywistych wyborów w szkole.”

1. Odniesienie nauki do rzeczywistości

„Wiedza musi odnosić się do rzeczywistego świata, jak np. zajęcia z edukacji finansowej, aby wyposażyć w nią uczniów przed skończeniem studiów.”

„Moi studenci skarżą się, że mają za mało praktycznych zajęć, opartych na eksperymentach.”

„Najczęściej słyszę od uczniów: dlaczego muszę się tego uczyć?”

„Nasi uczniowie naprawdę pragną przenieść proces uczenia poza mury szkoły. Chcą każdego dnia poznawać i doświadczać z pierwszej ręki, jak mogą wykorzystać swoją wiedzę do funkcjonowania w rzeczywistości.”

(Źródło: eSchoolNews.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie