Kształcenie zawodowe dla Warszawy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Oferta szkolnictwa w Warszawie powinna zwiększyć się w obszarach kształcenia: techników i średniego personelu technicznego do obsługi nieruchomości i firm, budownictwa, transportu i ochrony zdrowia - wynika z badań nad potrzebami warszawskiego rynku pracy. Badanie prowadzono m.in. wśród gimnazjalistów, uczniów ostatnich klas szkół zawodowych oraz wśród pracodawców.PHOTO: SXC.HU

Jak powiedziała prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, według prognoz ekspertów w 2020 r. w Warszawie największy popyt będzie na pracowników w usługach osobistych (chodzi m. in. o usługi opiekuńcze, ale też usługi fryzjerskie i kosmetyczne, rehabilitacja), w transporcie i dystrybucji, a także w usługach informatycznych, gastronomicznych, elektronicznych, turystyczno-hotelarskich, budowlanych i medycznych.

"Z kolei zawody +spadkowe+ to zawody ekonomiczno-administracyjne, związane z przetwórstwem spożywczym oraz ogrodnicze i rolnicze" - powiedziała Kłosiewicz-Górecka. "Najmniejsze zapotrzebowanie będzie na pracowników niewykwalifikowanych" - podkreśliła.

Zaznaczyła przy tym, że żadne badanie - także i to - nie jest w stanie wskazać w sposób jednoznaczny i ostateczny, czy dana szkoła i dany zawód za 20 lat będą w danym miejscu potrzebne, a inne nie. "To bardzo długi okres prognozowania, a nasza rzeczywistość jest bardzo chwiejna, dynamiczna i zaskakująca" - oceniła.

Wicedyrektor Biura Edukacji Mieczysława Nowotniak przypomniała, że od 2007 r. władze Warszawy prowadzą działania na rzecz dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy i promujące szkolnictwo zawodowe wśród gimnazjalistów.

Z danych Biura Edukacji wynika, że z roku na rok rośnie w Warszawie zainteresowanie uczniów nauką w szkołach zawodowych. W 2006/07 do klas I techników przyjęto 3473 uczniów, a w 2011/12 - już 4783 uczniów. Obecnie ok. 30% uczniów stołecznych szkół ponadgimnazjalnych kształci się w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych.

Projekt „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy – diagnoza i prognoza”, realizowany w latach 2009-2011, o wartości 1,5 mln zł, był współfinansowany przez Unię Europejską. Celem projektu było pogłębienie wiedzy na temat kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, wykazanie zawodów deficytowych i nadwyżkowych, określenie motywów wyboru kształcenia zawodowego przez młodzież.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie