Dlaczego szkoła musi się zmienić? Jaką metodykę nauczania należy przyjąć, aby poprawić jakość kształcenia? Podczas seminarium Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Przyszłość pomorskiej edukacji – scenariusze rozwoju“, zapytaliśmy dr Marzenę Żylińską z Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, jakie zmiany są najpilniejsze w nauczaniu szkolnym.
Przygotujmy się - publiczne nakłady na edukację będą realnie maleć
Im dłużej obserwuję scenę polityczną, tym bardziej skłaniam się do poglądu, iż na realną poprawę finansowania szkolnictwa mamy nikłe szanse. Być może to właśnie teraz mamy „złote czasy“ dla edukacji w Polsce. Bo przynajmniej mamy pokaźne budżety unijne, które pozwalają sfinansować koszty części reform, innowacyjnych projektów edukacyjnych czy zakupy sprzętu.
Wyniki PISA 2009 - czytanie i interpretacja
Rozpoczynamy cykl prezentacji wyników badań Programu Międzynarodowej Oceny
Umiejętności Uczniów OECD PISA 2009, upublicznionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W pierwszej części
zaprezentujemy skrót dotyczący oceny umiejętności czytania i
interpretacji tekstów kultury, które w tym badaniu rozumiane są szeroko.
Diagnoza matematyczna gimnazjalistów
Znane są już wyniki pierwszych e-egzaminów gimnazjalnych z matematyki,
organizowanych w ramach trzyletniego projektu "Policzmy to razem -
Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej". Pomysłodawcami inicjatywy
są: wydawnictwo edukacyjne Nowa Era i dr Jacek Stańdo z Politechniki
Łódzkiej, który specjalizuje się w badaniach edukacyjnych z
wykorzystaniem internetu.
O problemach nauczania językach angielskiego poza miastami
Język angielski jest główną przeszkodą uczniów z terenów wiejskich w dostępie do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym. Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy z Fundacją NIDA, wydawnictwem Macmillan i Stowarzyszeniem Fundamenty Silnego Państwa opracowały raport na temat nauczania jęz. angielskiego na terenach wiejskich i miejskich.
Internet co najmniej raz w tygodniu
W 2009 roku 52% Polaków w wieku od 16 do 74 lat co najmniej raz w tygodniu korzystało z Internetu, a ponad 60% gospodarstw domowych miało komputery. Obecnie odsetek ten jest wyższy i wynosi 55% - wynika z danych przedstawionych w ubiegłym tygodniu przez GUS podczas konferencji o rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
Jak odejść od przedmiotowego myślenia?
Postawione pytanie dotyczy refleksji o sprawie dla szkoły zasadniczej - eliminacji tradycyjnych przedmiotów nauczania. Właściwie sugeruje, że trzeba odejść, ale po co, w jaki sposób? Na takie pytanie postawione nauczycielom biologii, chemii czy geografii – wiem z mojego doświadczenia - ich odpowiedź jest szybka i kategoryczna, najłagodniej ujmując, że to absurd.
Ostatnie komentarze