Przebywając na zaproszenie instytucji oświatowych RFN na hospitacjach w szkole niepublicznej Freie Gustav-Adolf-Schule w Lȕtzen (Saksonia-Anhalt) zaciekawiło mnie, czy obowiązki dyrektora niemieckiej szkoły określone są w podobny sposób jak w Polsce. Poniżej przedstawiam fragmenty wypowiedzi dyrektora Klausa-Dietera Hinza o prowadzeniu szkoły i związanych z tym zadaniach.
Lekcja geografii u sąsiadów
Od kilkunastu dni przebywam na zaproszenie instytucji oświatowych RFN na hospitacjach we Freie Gustav-Adolf-Schule Lȕtzen. Miałem ostatnio przyjemność uczestniczyć w lekcji geografii z uczniami szkół podstawowych. Dzieci chyba po obu stronach Odry są tak samo ciekawe ludzi, z którymi się spotyka. I chyba tyle samo wiedzą o sąsiadach...
Więcej ruchu: zaczynamy od siebie
Ruch, w tym również i pływanie, stanowił wartość już dla starożytnych. Grecy w ateńskich palestrach między innymi sprawnościami uczyli pływać. Rzymianie łączyli pływanie ze sprawnością bojową. Ponoć Juliusz Cezar i Marek Antoniusz byli dobrymi pływakami. No, ale wtedy nie było telewizji, Internetu, konsoli do gier, więc aktywne formy spędzania wolnego czasu nie musiały z nimi konkurować. Szkoda, że obecnie w naszej świadomości ruch traci na wartości.
W 45 minut dookoła języków obcych
We współczesnym świecie znajomość języków obcych to podstawa sukcesu - szkoła powinna zapewniać uczniom naukę języków obcych na wysokim poziomie. Trudne jest to do osiągnięcia, jeśli skupimy się na standardowych dialogach i nauce gramatyki, a nie na doskonaleniu sztuki komunikowania się i czerpania z kultury kraju, którego język poznajemy.
Niewidzialny mur
Zastanawiam się, jak długo jeszcze będzie funkcjonowała szkoła w tak archaicznym już i nieprzystającym do zewnętrznego świata modelu? Odtwarzany na świecie system trwa już niemal dwieście lat. Mam wrażenie, że bardzo wielu nie dostrzega faktu, że żyjemy w dobie informacyjnej lawiny! Funkcjonująca na wzór pruskiej armii szkoła nie ma już dziś uzasadnienia. Szkoła potrzebuje przebudowy na wzór inicjatywy, jaka zrodziła się w Niemczech.
Szkoła bez granic
Na polskim rynku wydawniczym ukazała się Akademia Khana. Szkoła bez granic wydana przez Media Rodzina. To wyjątkowa książka, w której możemy zapoznać się z nowatorską ideą zmieniającą myślenie o edukacji. Napisana przez wyjątkowego człowieka – Sala Khana, który z własnego pomysłu na lekcje w internecie rozwinął jedną z najważniejszych organizacji pozarządowych na świecie, oferującą darmowy dostęp do wielojęzycznych już zasobów edukacyjnych.
Stwarzajmy warunki do eksperymentowania
Jeśli chcemy kształcić kreatywnych i myślących uczniów i absolwentów szkół, musimy stwarzać im odpowiednie warunki do rozwoju: odkrywania, eksperymentowania, projektowania i tworzenia – uważa prof. Mitch Resnick z Uniwersytetu Technicznego Massachusetts (MIT) w rozmowie z redakcją Edunews.pl. Twórca programu Scratch zachęca do przemyślenia celów dzisiejszej edukacji.