W 45 minut dookoła języków obcych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

We współczesnym świecie znajomość języków obcych to podstawa sukcesu - szkoła powinna zapewniać uczniom naukę języków obcych na wysokim poziomie. Trudne jest to do osiągnięcia, jeśli skupimy się na standardowych dialogach i nauce gramatyki, a nie na doskonaleniu sztuki komunikowania się i czerpania z kultury kraju, którego język poznajemy.© Gimnazjum nr 3 w Gliwicach

Znajomość języków obcych to wciąż pięta achillesowa Polaków. Nauka angielskiego, niemieckiego czy innych języków zaczyna się nieraz już w przedszkolu, a mimo to, według badań wskaźnika kompetencji językowych Komisji Europejskiej, blisko 43% Polaków posługuje się wyłącznie językiem ojczystym (2013). Nauka języków obcych wpisana jest w podstawę programową na wszystkich poziomach kształcenia, ale tylko połowa Polaków deklaruje, że zna co najmniej jeden język obcy. Czy mamy osobisty problem z nauką języków (nie jesteśmy dość utalentowani?), czy może problem leży w metodach i technikach nauczania, a może po prostu nie chce nam się uczyć języków obcych?

Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Duże znaczenie ma tu świadomość językowa i chęć uczenia się (dość niska wśród dorosłych Polaków). Na siłę nie uda się nikogo nauczyć języków i dopiero sytuacja zawodowa (np. wymagania pracodawcy) mogą zmienić tu indywidualne podejście. Z drugiej strony zawsze możemy podnosić poziom nauczania języków w szkołach i na uczelniach. I o tym właśnie jest e-poradnik 45 minut. Praktyczny poradnik dla nauczycieli języków obcych z serii Think!.

45 minut. Praktyczny poradnik dla nauczycieli języków obcychAleksander Lubina jest innowatorem jeśli chodzi o nauczanie języków. Stosuje wiele nowoczesnych narzędzi i technik na swoich zajęciach (w gimnazjum), ale nie to jest najważniejsze. Wydaje się, że jego sukcesy pedagogiczne w największym stopniu wynikają z umiejętnego tworzenia uczniom warunków do uczenia się zgodnego z osobistymi preferencjami. To uczeń jest u niego w centrum uwagi, uczeń też często prowadzi zajęcia dla innych uczniów. W końcu to dla nich są lekcje, a nie dla gadającego nauczyciela. Nie chodzi tu też o realizację programu nauczania według podręcznika - żaden podręcznik nie jest tu dostatecznie dobry i nigdy nie będzie. Dużo ciekawszych materiałów do nauki komunikowania się w języku obcym dostarcza nam życie. Podobnie nie chodzi tu o rozwijanie umiejętności tłumaczenia tekstów kultury w języku obcym na ojczysty. Bardziej chodzi o zanurzenie się w kulturze kraju, którego język staramy się poznać. Wreszcie, nie ma sensu przyjmowanie sztywnych ram oceniania. Przecież również obcokrajowcy popełniają błędy językowe w swoim ojczystym języku. Celem nauki powinno być po prostu rozwijanie swobody rozmawiania z drugim człowiekiem w określonym języku. Na doskonalenie umiejętności językowych jest zawsze czas, kiedy już nie boimy się rozmawiać.

Poradnik stanowi unikalny zbiór doświadczeń i przemyśleń doświadczonego nauczyciela języków obcych, który chce się podzielić z innymi nauczycielami, zwłaszcza młodszymi, pewną wizją kształcenia kompetencji językowych oraz swoim warsztatem pracy. W poradniku tym najwięcej odniesień jest do języka niemieckiego - ale tak naprawdę porady Aleksandra Lubiny i spostrzeżenia stosują się do nauki każdego języka, nawet ojczystego. Warto zapoznać się z nimi i zastosować na własnych zajęciach.

Poradnik stanowi pogłębiony, uporządkowany i poszerzony zbiór felietonów Aleksandra Lubiny, które ukazywały się na łamach Edunews.pl w 2013 r. Polecamy lekturę nauczycielom języków obcych, którzy chcieliby poprawić skuteczność i atrakcyjność swoich zajęć.

Publikacja z serii: Think! – Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia. ISBN: 978-83-63286-11-8. Wydanie pierwsze: październik 2013. Dostępne w Edustore.eu oraz aplikacjach Edustore na urządzenia mobilne z systemami Android i iOS.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie