W 45 minut dookoła języków obcych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

We współczesnym świecie znajomość języków obcych to podstawa sukcesu - szkoła powinna zapewniać uczniom naukę języków obcych na wysokim poziomie. Trudne jest to do osiągnięcia, jeśli skupimy się na standardowych dialogach i nauce gramatyki, a nie na doskonaleniu sztuki komunikowania się i czerpania z kultury kraju, którego język poznajemy.© Gimnazjum nr 3 w Gliwicach

Znajomość języków obcych to wciąż pięta achillesowa Polaków. Nauka angielskiego, niemieckiego czy innych języków zaczyna się nieraz już w przedszkolu, a mimo to, według badań wskaźnika kompetencji językowych Komisji Europejskiej, blisko 43% Polaków posługuje się wyłącznie językiem ojczystym (2013). Nauka języków obcych wpisana jest w podstawę programową na wszystkich poziomach kształcenia, ale tylko połowa Polaków deklaruje, że zna co najmniej jeden język obcy. Czy mamy osobisty problem z nauką języków (nie jesteśmy dość utalentowani?), czy może problem leży w metodach i technikach nauczania, a może po prostu nie chce nam się uczyć języków obcych?

Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Duże znaczenie ma tu świadomość językowa i chęć uczenia się (dość niska wśród dorosłych Polaków). Na siłę nie uda się nikogo nauczyć języków i dopiero sytuacja zawodowa (np. wymagania pracodawcy) mogą zmienić tu indywidualne podejście. Z drugiej strony zawsze możemy podnosić poziom nauczania języków w szkołach i na uczelniach. I o tym właśnie jest e-poradnik 45 minut. Praktyczny poradnik dla nauczycieli języków obcych z serii Think!.

45 minut. Praktyczny poradnik dla nauczycieli języków obcychAleksander Lubina jest innowatorem jeśli chodzi o nauczanie języków. Stosuje wiele nowoczesnych narzędzi i technik na swoich zajęciach (w gimnazjum), ale nie to jest najważniejsze. Wydaje się, że jego sukcesy pedagogiczne w największym stopniu wynikają z umiejętnego tworzenia uczniom warunków do uczenia się zgodnego z osobistymi preferencjami. To uczeń jest u niego w centrum uwagi, uczeń też często prowadzi zajęcia dla innych uczniów. W końcu to dla nich są lekcje, a nie dla gadającego nauczyciela. Nie chodzi tu też o realizację programu nauczania według podręcznika - żaden podręcznik nie jest tu dostatecznie dobry i nigdy nie będzie. Dużo ciekawszych materiałów do nauki komunikowania się w języku obcym dostarcza nam życie. Podobnie nie chodzi tu o rozwijanie umiejętności tłumaczenia tekstów kultury w języku obcym na ojczysty. Bardziej chodzi o zanurzenie się w kulturze kraju, którego język staramy się poznać. Wreszcie, nie ma sensu przyjmowanie sztywnych ram oceniania. Przecież również obcokrajowcy popełniają błędy językowe w swoim ojczystym języku. Celem nauki powinno być po prostu rozwijanie swobody rozmawiania z drugim człowiekiem w określonym języku. Na doskonalenie umiejętności językowych jest zawsze czas, kiedy już nie boimy się rozmawiać.

Poradnik stanowi unikalny zbiór doświadczeń i przemyśleń doświadczonego nauczyciela języków obcych, który chce się podzielić z innymi nauczycielami, zwłaszcza młodszymi, pewną wizją kształcenia kompetencji językowych oraz swoim warsztatem pracy. W poradniku tym najwięcej odniesień jest do języka niemieckiego - ale tak naprawdę porady Aleksandra Lubiny i spostrzeżenia stosują się do nauki każdego języka, nawet ojczystego. Warto zapoznać się z nimi i zastosować na własnych zajęciach.

Poradnik stanowi pogłębiony, uporządkowany i poszerzony zbiór felietonów Aleksandra Lubiny, które ukazywały się na łamach Edunews.pl w 2013 r. Polecamy lekturę nauczycielom języków obcych, którzy chcieliby poprawić skuteczność i atrakcyjność swoich zajęć.

Publikacja z serii: Think! – Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia. ISBN: 978-83-63286-11-8. Wydanie pierwsze: październik 2013. Dostępne w Edustore.eu oraz aplikacjach Edustore na urządzenia mobilne z systemami Android i iOS.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie