Szanowni nauczyciele i dyrektorzy wszystkich szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Drugiego września przyjmiecie w progi Waszych placówek pierwszoklasistów. Przypuszczam, że powitacie nowych uczniów i ich rodziców tak jak zawsze.
Autoobserwacja
Do obserwowania samego siebie oraz do przygotowywania nowych lekcji stosuję od lat poniższy arkusz. Dobrze sprawdza się w pracy w tandemie, gdzie partnerzy mogą się wzajemnie obserwować. Polecam go również przy lekcjach ocenianych.
Przedmiotowy System Oceniania – podejście zindywidualizowane
Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego przygotowuję w roku szkolnym 2013/2014 po raz pierwszy w mojej pracy zawodowej nie jeden dla całej szkoły, nawet nie jeden dla wszystkich „moich” uczniów, ale w sposób zindywidualizowany dla każdej grupy. Być może w przyszłym roku, a może już semestrze każdy uczeń otrzyma indywidualny PSO, co wydaje się być możliwe przy prowadzonych przeze mnie około 110 uczniów i uczennic. Pożyjemy, zobaczymy.
K jak kreatywność, czy K jak kontrola?
Wszyscy jesteśmy za poprawą jakości szkoły - w ogóle i w różnych aspektach i przejawach jej działalności i ten truizm jest wbrew pozorom ważnym punktem wspólnym. Różnić się zaczynamy, gdy trzeba wskazać co uważamy za wskaźnik tej wyższej jakości, a różnimy się jeszcze bardziej, gdy przychodzi nam wskazać możliwe drogi do jej osiągania.
Akcja i refleksja
Wakacje to czas, kiedy można odpocząć i pomyśleć. Pomyśleć, zastanowić się i nawet zadumać. Wakacje sprzyjają refleksji. Akcja i następująca po niej refleksja są koniecznymi częściami uczenia się. Po akcji powinna nastąpić refleksja. Jeśli nauczycielki i nauczyciele mają tyle pracy, że nie brakuje im sił i czasu na myślenie, to uczenie się nie zachodzi. Dlatego wykorzystuję wakacje do przemyślenia danego roku szkolnego i przygotowanie roku następnego. To jedna z form szkoły odwróconej.
Planowanie nauczania
Koniec czerwca za nami – koniec roku szkolnego. Ale głównie dla uczniów i uczennic. Odebrali świadectwa i mają wakacje. Nie jestem zazdrosny. Miałem kiedyś i swoje wakacje, ale obecnie z tymi długimi wakacjami nauczycieli, jak często słyszymy w mediach, to przesada. Nie są takie długie.
Uciekać z edukacyjnej doliny śmierci!
Wakacje powinny sprzyjać edukacyjnym przemyśleniom, zwłaszcza wśród tych, którzy przez okrągły rok zajmują się uczeniem („orką na ugorze“?). Pewnie nie wszyscy będą chcieli poświęcić zbyt wiele czasu latem na myślenie o tym, co będzie po wakacjach, ale z całą pewnością pewne refleksje po minionym roku szkolnym się pojawią. Zachęcamy do obejrzenia wystąpienia Sir Kena Robinsona z kwietniowej sesji TED Talks Education.