Uczeń, nauczyciel, szkoła za 20 lat

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiemy kim będą rodzice uczniów polskiej szkoły w 2030 r. To dzisiejsi uczniowie. Kim będą za 20 lat? Niektórzy zostaną lekarzami, prawnikami, nauczycielami, policjantami - te profesje będą potrzebne zawsze. Większość jednak będzie pracować w zawodach, jakich jeszcze nie znamy. Kto wyobrażał sobie 20 lat temu takie zawody jak webmaster czy projektant awatarów? PHOTO: SXC.HU

W Warszawie odbyło się wczoraj seminarium „Edukacja przyszłości. Uczeń – nauczyciel – szkoła 2030” zorganizowane przez Instytut Obywatelski oraz Ośrodek Badań nad Przyszłością Collegium Civitas. Patronem seminarium był Edunews.pl – w najbliższych dniach opublikujemy w portalu większość wystąpień zaproszonych ekspertów.

Edwin Bendyk, kierownik Ośrodka Badań nad Przyszłością Collegium Civitas, podczas wprowadzenia do debaty zauważył, że przyszła szkoła, czyli ta szkoła o której kształcie decydujemy już dziś, zmierzyć się będzie musiała nie tylko z wyzwaniem kolejnych zmian pokoleniowych. Będzie musiała objaśniać przyszłym pokoleniom świat, w jakim przyjdzie im żyć. Niewiele o świecie za 20 lat wiemy.

Nie mamy też odpowiedzi na pytanie, jak ci dzisiejsi uczniowie, rodzice przyszłych uczniów oceniać będą szkołę, do której będą uczęszczać ich dzieci i ...oni sami, w ramach programów kształcenia ustawicznego?

Podobnie, jak przyszłą szkołę kształtują podejmowane dziś reformatorskie decyzje, tak przyszły świat powstaje już dziś w tyglu decyzji politycznych i gospodarczych. W ostatnim czasie – czego dowodem jest choćby światowy kryzys finansowy i jego konsekwencje - w tyglu tym zaczęło kipieć, sprawdzone przepisy przestały działać, możliwych jest więc zdaniem Edwina Bendyka wiele scenariuszy rozwoju. Mogą to być, na przykład, takie:

1. Nowy zielony ład.

2. Nowe średniowiecze i wojny królestw.

3. Koniec kapitalizmu.

Jakie umiejętności, jaka wiedza, jakie wartości będą potrzebne ludziom niezależnie od rzeczywistego scenariusza?  - postawił pytanie Edwin Bendyk.

Tytułem wprowadzenia do tematyki seminarium prezentujemy również film autorstwa Marka Zapora z Instytutu Obywatelskiego. Jest to bardzo prawdziwe, ciekawe spojrzenie na współczesną szkołę i pytania, co dalej? Jakiej szkoły będziemy potrzebować? Czym jest dziś szkoła, a czym może i powinna być za 20 lat?

(Źródło: Instytut Obywatelski)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie