Nowa architektura edukacji (1)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyPrzygotowując wystąpienie dla Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową na temat przyszłości ze szkołą lub bez niej, znalazłem dobre przykłady nowego myślenia na temat przestrzeni edukacyjnej. Okazuje się, że można o szkołach myśleć w kategoriach wolności, nie zaś tylko jako o więzieniu, w którym należy na kilka godzin zamknąć uczniów i zmusić ich do nauki.
 
Jak powinna wyglądać szkoła przyszłości? Kto powinien decydować o jej kształcie i wyposażeniu? Jak powinna być zorganizowana przestrzeń do nauki? Czy powinniśmy nadal myśleć o szkole jako o zbiorze „hermetycznie“ zamkniętych (przez 45 minut co najmniej) pomieszczeń, czy raczej o zbiorze miejsc o nieustalonych granicach?

Chcemy, aby dzieci i młodzież miały jak najlepsze i najbardziej przyjazne środowisko sprzyjające nauce (przynajmniej tak wszyscy deklarujemy). Ale ile faktycznie czynimy w tym kierunku, aby szkoła była rzeczywiście radosna i przyjazna, nie zniechęcająca do uczenia się, a nie tylko radosna na papierze?

W 2002 r. w Wielkiej Brytanii BBC podjęła temat organizacji przestrzeni szkolnej w przyszłości. Kilka ilustracji można jeszcze dziś znaleźć w sieci.

Wizualizacja szkoły przyszłości wg BBC 

Z ówczesnych analiz wynikało, że kluczowa dla szkół przyszłości będzie przestrzeń do nauki – bardziej przestronne hole, korytarze, bardziej otwarte klasy, mniej barier w postaci murów odgradzających jednych uczniów od drugich. Dużo miejsca do biegania i swobodnych rozmów, dużo światła, ciekawe, nieszablonowe wnętrza.
 
Wizualizacja szkoły przyszłości wg BBC 
 
Zwracano uwagę zwłaszcza na to, żeby zajęcia w klasach nie przypominały przebywania w celach. Klasy miały być bardziej otwarte, tworząc razem z holami znacznie większą przestrzeń edukacyjną.
 
Wizualizacja szkoły przyszłości wg BBC 

Zaproponowano odejście od klasycznego ustawienia ławek w klasie na rzecz elastycznych rozwiązań, które są dopasowywane do potrzeb danego nauczyciela, uczniów, przedmiotu.
 
Wizualizacja szkoły przyszłości wg BBC 

Nikomu nie przeszło przez myśl, że w takich szkołach może zabraknąć niepełnosprawnych uczniów. Projektowanie szkoły od samego początku musi uwzględniać na poziomie architektonicznym (pedagogicznym również) potrzeby uczniów mniej sprawnych.

Wizualizacja szkoły przyszłości wg BBC 

Wreszcie – zwracano uwagę, że projektując szkoły, nie należy myśleć wyłącznie o klasach – ale wręcz przeciwnie. Że edukacja odbywa się również pomiędzy klasami i poza klasami, zaś uczniowie wszędzie muszą mieć zapewnione komfortowe warunki do uczenia się. Albo wręcz nawet takie, które wprost zachęcają ich do czytania, oglądania, słuchania, wymiany poglądów... 

Mija prawie dekada od opracowania wizualizacji szkoły przyszłości przez ekspertów brytyjskich. Wiele zmian nastąpiło w świecie i w edukacji od tamtej pory, ale czy zmieniło się również nasze myślenie o współczesnej i przyszłej przestrzeni szkolnej? Z tym pytaniem na razie Państwa zostawiam - ciąg dalszy nastąpi.
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)   
 
Przeczytaj również w Edunews.pl:
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie