system oświatyReformatorzy edukacji na świecie zmagają się z tym samym wyzwaniem: jak skutecznie mobilizować szkoły do zmiany, modernizacji, podnoszenia jakości. Czy inwestować w system edukacji, czy tylko w najgorsze szkoły, próbując wyrównywać poziom; czy skupić się na wsparciu nauczycieli, czy inwestować w infrastrukturę; a może w uczniów? Kołdra jest zawsze za krótka...
 

Jak będzie wyglądała rzeczywistość szkolna w Polsce za 20 lat? Biorąc pod uwagę postęp technologiczny i zmiany społeczno-gospodarcze, czy jesteśmy w stanie prognozować, jak będzie wyglądało środowisko szkolne za dwie dekady? Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował wczoraj interesującą debatę w Gdańsku na temat przyszłości polskiej szkoły i jej funkcji.PHOTO: SXC.HU

jakość edukacjiZapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.

system oświatyW badaniach PISA dotyczących mierzenia umiejętności myślenia matematycznego w 2006 r. polscy uczniowie nie osiągnęli najlepszych wyników, choć zmieścili się blisko średniej krajów członkowskich OECD. W podobnej sytuacji znalazła się wówczas Irlandia. Tam wyniki testu potraktowano jako sygnał do poszukiwania zmian w podejściu do nauczaniu matematyki.
 

publikacje edukacyjneUkazała się III edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka Hyli. Książka ta jest jedną z niewielu pozycji na rynku wydawniczym, która kompletuje i porządkuje ogół zagadnień związanych z e-learningiem. Autor proponuje taką charakterystykę pojęcia: „E-learning to wszelkie działania wspierające proces szkolenia, wykorzystujące technologie teleinformatyczne”.
 

system oświatyPowoli na emeryturę zaczyna przechodzić pokolenie nauczycieli urodzonych po II w.św. Problemem jest też wypalenie zawodowe, które dotyka szeroką grupę osób w tym zawodzie. Z drugiej strony młodzi ludzie wcale nie garną się do bycia nauczycielami. Czy mamy do czynienia z zagrożeniem stabilności systemu edukacji i ryzykiem obniżenia jakości nauczania?
 

publikacje edukacyjneSpecjalne uzdolnienia, talenty, choć są w człowieku i, parafrazując słowa A. Maslowa, „domagają się ujawnienia”, mogą zostać nie odkryte z powodu trudności i problemów związanych z nieodpowiednim spełnianiem przez dziecko oczekiwań jego opiekunów, wychowawców i nauczycieli. Chodzi o pewną skłonność do zajmowania się u dziecka tym, czego nie ma, zamiast tym, co ma.
 

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo mnie cieszy pańskie zainteresowanie tematem i moim tekstem, ale chyba nie do końca się rozumi...
  • Written by Jan
    Możemy się spierać czy powinno być mniej czy więcej państwa opiekuńczego, ale na końcu sporu ktoś mu...
  • Written by Iwona
    Dziękuję! Po prostu!
  • Written by Robert Raczyński
    "Szkoła ma więc dzisiaj także wymiar miejsca dającego szansę na obudzenie." - Wychodzę z tego samego...
  • Written by Robert Raczyński
    "Kierunki poszturchiwania" są wyborem zupełnie arbitralnym. Ja wybrałem ten absolutnie podstawowy, w...
  • Written by Robert Raczyński
    Oczywiście, że "Generalny przymus nauki nie wyklucza [...]"... I szczęśliwie (do pewnego stopnia) ta...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie