Lektury szkolne wyśmienicie podane

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lektury szkolne nie będą nudne i niesmaczne, jeśli nauczyciel zadba o to, aby je podsunąć uczniom w odpowiedni sposób. To w sumie podobnie jak z kuchnią - ta sama potrawa może nam bardzo smakować i również, źle przyprawioną i podaną, zapamiętamy jako niesmaczną na długo i nie będziemy chcieli jej ponownie spróbować. Przedstawimy zatem dziś kilka przepisów.

Uczniowie najczęściej nie czytają, bo… Powodów jest wiele, trend niskiego czytelnictwa książek utrzymuje się od wielu lat (badania Biblioteki Narodowej), ale chyba trudno winić za to szkołę. W programie nauczania wymagamy od uczniów regularnego czytania lektur, ale nie wszystkim to w smak. Z młodszymi uczniami jeszcze jakoś idzie (jak się przypilnuje), ale ze starszymi… to już duże wyzwanie. Jak się jednak okazuje, wszystko zależy od podejścia, pomysłu i sposobu na wciągnięcie uczniów do pewnej zabawy z lekturą. A jak się bawimy, to jak wiadomo łatwiej nam się uczyć, więc pewnie też i łatwiej poznawać teksty literackie.

O tym, jak możemy przygotować „półwariackie” scenariusze zajęć* poświęcone dziełom literatury, opowiadał podczas INSPIR@CJI 2016 Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego w V Liceum Ogólnokształcącym im. A. Witkowskiego oraz członek Superbelfrów RP. Zobaczmy, co możliwe jest nawet w poważnym liceum i jakie to przynosi efekty:

* Tytuł wystąpienia inspirowany książką Stanisława Bortnowskiego "Scenariusze półwariackie, czyli o poezji współczesnej w szkole", zob. Wydawnictwo Stentor.

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie