Świętowanie dnia języków europejskich

fot. Magdalena Harasiumiuk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kalendarzu roku szkolnego aż roi się od świąt, które uczniom i nauczycielom dają szansę rozwinąć skrzydła, potrenować kreatywność, pouczyć się inaczej niż w ławce, stanąć do konkursów i przekonać się, jaką frajdą może być nauka.

W 2001 roku Rada Europy ustanowiła dzień 26 września Europejskim Dniem Języków (EDJ). Z tej okazji organizuje się różnorodne wydarzenia, mające na celu z jednej strony podkreślenie kluczowej roli języków w pielęgnowaniu naszego dziedzictwa kulturowego, ale z drugiej – zaakcentowanie konieczności uczenia się języków obcych i płynących z tego korzyści. Dzieci, młodzież i dorośli uczestniczą w dedykowanych imprezach tematycznych, kursach, konferencjach, warsztatach, grach miejskich etc.

Święto to przeszczepia się też z powodzeniem na grunt szkolny i spektrum możliwości jest tu przeogromne. W mojej szkole w tym roku sprawdziły się powtórzone z zeszłego roku hity, ale i nowe przedsięwzięcia. Zachęcam do skorzystania z nich w kolejnych latach!

  • Klasyczne dekoracje szkoły (flagi, postery i plakaty z ciekawostkami nt. języków) i jak zwykle mile widziany bufet z mniej lub bardziej tradycyjnymi daniami kuchni europejskich (młodzież jest zawsze głodna!).
  • Wielojęzyczne karaoke – w szkołach średnich zdecydowanie brakuje zajęć artystycznych, tymczasem wspólne muzykowanie ma ogromną moc.
  • Przygotowana wcześniej sonda korytarzowa: W ilu językach powiesz "dzień dobry" / "kocham Cię"/ policzysz do 10? – zadania podjęli się pierwszoklasiści, którzy z tymi i innymi pytaniami wyszli także do mieszkańców naszej dzielnicy, a podczas obchodów EDJ pokazali nam filmowy efekt swojej pracy.
  • Ogólnoszkolny quiz wiedzy o językach ,przygotowany na platformie Kahoot!, z pytaniami opracowanymi zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów.
  • Międzyklasowy turniej 5 SEKUND. Znacie tę grę? W ciągu 5 sekund trzeba podać 3…. zielone warzywa, zawody, nakrycia głowy, sporty wodne, części odzieży tylko damskiej, dodatki do czekolady, sposoby na stres... Pomysłów jest mnóstwo, a my podałyśmy je uczniom – znowu – w obu nauczanych w naszej szkole językach. Kto sam grał w 5 sekund, wie, jakie to emocje!
  • Wielu uczniów przebrało się, i były to kapitalne widoki!
  • Przygotowałyśmy też konkurs z wykorzystaniem kodów QR, z krótkimi, ale wymagającymi nieszablonowego podejścia zadaniami związanymi z językiem angielskim i niemieckim.

W ubiegłym roku akurat w tym czasie gościliśmy grupę uczniów z niemieckiego gimnazjum, odwiedzających naszą szkołę w ramach wymiany – przyjęło się, iż jednego dnia odwiedzają szkołę i biorą wówczas udział w zajęciach. Zaprosiłyśmy całą grupę polsko-niemiecką na lekcję w dwóch językach – angielskim i niemieckim. Naszym celem było sprawdzenie, ile o sobie wiemy, a kluczowym elementem był quiz w programie Kahoot! Pytania dotyczyły Polski i Niemiec, część z nich była po angielsku, część po niemiecku. Uczniowie odpowiadali na nie, pracując w międzynarodowych grupach, i – hit! – nie można było nie współpracować. Jak to osiągnęłyśmy? Wyobraźcie sobie pytanie po niemiecku tak trudne, że moi uczniowie go nie zrozumieli – ale znali odpowiedź. Uczniowie obu nacji musieli więc tłumaczyć sobie pytania, a potem przekładać jeszcze odpowiedzi. Wyszło genialnie, a nauczyciele niemieccy wręcz oszaleli z zachwytu!

W głowach masa innych pomysłów na następne lata:

  • Nauka tańców wschodnio- lub południowo-wschodnio-europejskich.
  • Wielkoformatowe, wielojęzyczne scrabble – choćby nawet jak gra w klasy!
  • Idiomy – to zawsze ciekawy materiał na konkurs, prezentacje graficzne, scenki!
  • "Fałszywi przyjaciele" (false friends/ falsche Freunde), czyli słowa, które brzmią jak nasze polskie słowa ale oznaczają coś zupełnie innego – jak wyżej – osobiście jestem fanką tego zagadnienia.

Trochę odchodząc od samego języka – warto wiedzieć, co nam dała Europa:

  • czeski film, dusza słowiańska, wyjść po angielsku – przymiotniki właściwe nacjom/ich językom wchodzą w zaskakujące czasami związku – wyobrażacie sobie, że Duńczycy na parę żyjącą bez ślubu mówią: "oni żyją po polsku!"...? (=polnisch leben);
  • języki obce różne, a takie podobne – no właśnie, w czym?;
  • trafiłam kiedyś na tę infografikę – może być bazą do wielu aktywności, od puzzli, do analizy danych statystycznych; 
  • jeśli mamy w szkole radiowęzeł, oczywiście dbamy o różnorodność językową muzyki;
  • a co z poezją? haiku? limeryki? Elfchen? – te ostatnie to wierszyki wyglądające jak choinka, składające się z 11 słów; 
  • kącik gier językowych;
  • podziel się lekturą! w wydaniu obcojęzycznym;
  • łamańce językowe;
  • nauka alfabetów – a może tworzenie własnych alfabetów, kodów, szyfrów?

Ta lista jest otwarta, i na pewno każdy nauczyciel niejedno do niej dopisze. Wystarczy jednak kilka aktywności i narzędzi, by poruszyć szkołę. Zachęcam do dzielenia się swoimi pomysłami!

Kilka linków wartych uwagi:

 

Notka o autorce: Magdalena Harasimiuk jest nauczycielką języka niemieckiego w I Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł opublikowany został w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie