Sidebar

23
Pn, Cze

Walczmy o angielskie napisy w cyfrowej TV

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z Europejskiego Badania Kompetencji Językowych ESCL, które zostało przeprowadzone w 14 krajach w 2011 r. wynika, że polscy gimnazjaliści prezentują jeden z najniższych w Europie poziomów znajomości języka angielskiego. Tymczasem obecnie znajomość języka obcego to niemal warunek konieczny do funkcjonowania w społeczeństwie, pracy i rozwoju, w tym także uczenia się przez całe życie. Co zrobić?fot. sxc.hu

Ucząc angielskiego, od wielu lat korzystam z materiałów oryginalnych, w tym z fragmentów anglojęzycznych filmów i seriali. Jedynym warunkiem jest to, aby miały one angielskie napisy.

Ponieważ dysponuję pokaźną biblioteką płyt DVD posiadających te napisy, mam duży wybór i korzystam z nich często. W końcu oglądanie filmu po angielsku z włączonymi angielskimi napisami to wspaniały i skuteczny sposób na naukę języka obcego (oczywiście ma to zastosowanie także w innych językach).

Wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej daje ogromne możliwości spełnienia marzeń wielu Polaków o dostępie do filmów i programów telewizyjnych nie tylko w oryginalnej wersji językowej (już teraz w wypadku wielu filmów można zmienić ścieżkę dźwiękową i wybrać język oryginalny – spróbujcie – działa zarówno w przypadku telewizji satelitarnej jak i naziemnej). Gdyby stacje telewizyjne udostępniły dodatkowo oryginalne napisy, mielibyśmy środowisko tzw. „total immersion”, czyli całkowitego zanurzenia w języku obcym, sprzyjające nie tyle uczeniu, co „nabywaniu” (acquisition) tego języka niemal nieświadomie.


Zdjęcie przedstawia Muzyczną Noc w Szkole z Abbą, w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie

Czy to możliwe? W dobie internetu, czemu nie?

Zachęcamy Was do wpisywania komentarzy z prośbą o taką możliwość pod wątkiem na fanpage Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w której osobiście już tę kwestię poruszyłem. Pokażmy, ilu ludziom zależy na tym, żeby uczyć się angielskiego i innych języków obcych…

Jeśli jesteście nauczycielami, prześlijcie poniższy link swoim uczniom, wklejcie na fanpage lub strony www szkół i organizacji, w których pracujecie. Zachęćcie swoich uczniów i znajomych do działania, wzmacniającego także postawy obywatelskie. Razem na pewno się uda!

Jak zamieścić komentarz i wesprzeć akcję?

  1. Trzeba mieć swój profil na Facebooku
  2. Kliknijcie link po prawej… Fanpage Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
  3. W polu „Napisz komentarz” w dolnej części ekranu napiszcie parę słów poparcia dla naszego pomysłu (dołączycie do wielu osób, które już to zrobiły).
  4. Enter i już wyraziliście swój obywatelski głos! 

Marcin Zaród - anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, uhonorowany tytułem Nauczyciela Roku 2013. Jeden z pomysłodawców tarnowskiej Fabryki Przyszłości. Latarnik Polski Cyfrowej. Szkolny koordynator projektu Szkoła z klasą 2.0. Entuzjasta nowoczesnych technologii. Należy do Superbelfrów RP. Artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA. 

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
Witam serdecznie. Jestem jaknajbardziej za angielskimi napisami, ponieważ znam osobiście dużo osób, które lubią jezyk angielski i twierdza,że poprzez właśnie napisy szybko się uczą i zapamietuja ten język. Poza tym sa u nas obcokrajowcy, kórym...
Witam serdecznie. Jestem jaknajbardziej za angielskimi napisami, ponieważ znam osobiście dużo osób, które lubią jezyk angielski i twierdza,że poprzez właśnie napisy szybko się uczą i zapamietuja ten język. Poza tym sa u nas obcokrajowcy, kórym tez by to ułatwiło nieco zadanie, Sam bym z miła chcęcią oglądał programy tematyczne, z jezykiem angielskim NA DOLE EKRANU:)
More
Marcin
This comment was minimized by the moderator on the site
Bardzo szczytna inicjatywa. Według mnie oryginalne napisy powinny być ogólnodostępne w cyfrowej telewizji naziemnej. O tym jak pomocne staje się to w nauce np. języka angielskiego mogli przekonać się np widzowie telewizji oglądając np serial:...
Bardzo szczytna inicjatywa. Według mnie oryginalne napisy powinny być ogólnodostępne w cyfrowej telewizji naziemnej. O tym jak pomocne staje się to w nauce np. języka angielskiego mogli przekonać się np widzowie telewizji oglądając np serial: Londyńczycy.
More
Grzegorz - Angielski przez Internet
This comment was minimized by the moderator on the site
Witam! Uważam, że to fajna i potrzebna akcja. Sama jestem nauczycielem j.angielskiego i uważam, że to bardzo by wzmocniło motywację do nauki języka angielskiego.
Często dzieci zwracają uwagę na to, że nie rozumieją całości treści filmu... i to z...
Witam! Uważam, że to fajna i potrzebna akcja. Sama jestem nauczycielem j.angielskiego i uważam, że to bardzo by wzmocniło motywację do nauki języka angielskiego.
Często dzieci zwracają uwagę na to, że nie rozumieją całości treści filmu... i to z pewnością pozwoliłoby uwierzyć we własne siły.
Pozdrawiam bajka
More
bajka
This comment was minimized by the moderator on the site
Jako użytkownik TV, namiętnie oglądający kryminały, i okularnik - wrażliwy na wszelkie dodatkowe bodźce, muszę powiedzieć, że nie chciałabym przymusowych napisów w języku angielskim w filmach. A sposobów na to, by młodzi Polacy:
1. nie czuli...
Jako użytkownik TV, namiętnie oglądający kryminały, i okularnik - wrażliwy na wszelkie dodatkowe bodźce, muszę powiedzieć, że nie chciałabym przymusowych napisów w języku angielskim w filmach. A sposobów na to, by młodzi Polacy:
1. nie czuli blokady w posługiwaniu się językami obcymi,
2. byli w stanie dogadać się potocznym językiem obcym w danym kraju
3. nauczyli się mówić w innym języku niż swoim
4. itd.
uważam, że trzeba poszukać w zmianie mentalności anglistów, autorów książek i programów nauczania, ministrów odpowiedzialnych za brak inwencji w naukach języka obcego i samych uczniów, którym, jak się najczęściej okazuje znajomość języka obcego do niczego nie jest potrzebna, jeśli nie mają oni możliwości wyjazdu za granicę czy kontaktu z obcokrajowcami.
Ostatnio przebywali w naszym mieście gimnazjaliści z Czech, Niemiec, Francji i Hiszpanii. Gdyby ankieterzy przeprowadzili badania na tej grupie uczniów, okazałoby się, że nasi uczniowie wypadliby o wiele, wiele lepiej niż ich czescy, niemieccy a zwłaszcza francuscy rówieśnicy.
More
Agnieszka
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie