Walczmy o angielskie napisy w cyfrowej TV

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z Europejskiego Badania Kompetencji Językowych ESCL, które zostało przeprowadzone w 14 krajach w 2011 r. wynika, że polscy gimnazjaliści prezentują jeden z najniższych w Europie poziomów znajomości języka angielskiego. Tymczasem obecnie znajomość języka obcego to niemal warunek konieczny do funkcjonowania w społeczeństwie, pracy i rozwoju, w tym także uczenia się przez całe życie. Co zrobić?fot. sxc.hu

Ucząc angielskiego, od wielu lat korzystam z materiałów oryginalnych, w tym z fragmentów anglojęzycznych filmów i seriali. Jedynym warunkiem jest to, aby miały one angielskie napisy.

Ponieważ dysponuję pokaźną biblioteką płyt DVD posiadających te napisy, mam duży wybór i korzystam z nich często. W końcu oglądanie filmu po angielsku z włączonymi angielskimi napisami to wspaniały i skuteczny sposób na naukę języka obcego (oczywiście ma to zastosowanie także w innych językach).

Wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej daje ogromne możliwości spełnienia marzeń wielu Polaków o dostępie do filmów i programów telewizyjnych nie tylko w oryginalnej wersji językowej (już teraz w wypadku wielu filmów można zmienić ścieżkę dźwiękową i wybrać język oryginalny – spróbujcie – działa zarówno w przypadku telewizji satelitarnej jak i naziemnej). Gdyby stacje telewizyjne udostępniły dodatkowo oryginalne napisy, mielibyśmy środowisko tzw. „total immersion”, czyli całkowitego zanurzenia w języku obcym, sprzyjające nie tyle uczeniu, co „nabywaniu” (acquisition) tego języka niemal nieświadomie.


Zdjęcie przedstawia Muzyczną Noc w Szkole z Abbą, w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie

Czy to możliwe? W dobie internetu, czemu nie?

Zachęcamy Was do wpisywania komentarzy z prośbą o taką możliwość pod wątkiem na fanpage Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, w której osobiście już tę kwestię poruszyłem. Pokażmy, ilu ludziom zależy na tym, żeby uczyć się angielskiego i innych języków obcych…

Jeśli jesteście nauczycielami, prześlijcie poniższy link swoim uczniom, wklejcie na fanpage lub strony www szkół i organizacji, w których pracujecie. Zachęćcie swoich uczniów i znajomych do działania, wzmacniającego także postawy obywatelskie. Razem na pewno się uda!

Jak zamieścić komentarz i wesprzeć akcję?

  1. Trzeba mieć swój profil na Facebooku
  2. Kliknijcie link po prawej… Fanpage Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
  3. W polu „Napisz komentarz” w dolnej części ekranu napiszcie parę słów poparcia dla naszego pomysłu (dołączycie do wielu osób, które już to zrobiły).
  4. Enter i już wyraziliście swój obywatelski głos! 

Marcin Zaród - anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, uhonorowany tytułem Nauczyciela Roku 2013. Jeden z pomysłodawców tarnowskiej Fabryki Przyszłości. Latarnik Polski Cyfrowej. Szkolny koordynator projektu Szkoła z klasą 2.0. Entuzjasta nowoczesnych technologii. Należy do Superbelfrów RP. Artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA. 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ola
    Bardzo ciekawy artykuł. Ciesze się, że na niego trafiłam. Wcześniej nie wiedziałam o tych specjalnyc...
  • Written by Administrator
    A nie jest to przypadkiem "wkład" mediów (w tym społecznościowych) poszukujących sensacji i dziury w...
  • Written by Ppp
    Z drugiej strony mamy przykład z wiosny, kiedy wprowadzono zakaz zadawania zadań domowych. W mediach...
  • Written by Ppp
    Jaki procent nauczycieli jest w stanie skończyć lekcję pięć minut przed dzwonkiem, by coś takiego pr...
  • Written by Ppp
    Problemem jest obowiązek szkolny. Skoro wszyscy chodzili do szkoły, to wszyscy mają wspomnienia doty...
  • Written by Robert Raczyński
    Ja również dziękuję Pani za uzupełnienie i zapewniam, że też pokładam nadzieje w edukacji - inaczej ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie