debaty edukacyjneSporo mówi się o nowoczesności edukacji. Upatruje się jej w wykorzystywaniu technologii informacyjnych, komputerów, Internetu na różnych przedmiotach. A może tkwi ona w szacunku do wartości człowieka, wyzwalaniu odpowiedzialności, samodzielności i kreatywności? A może w akcentowaniu organizacji uczenia się uczniów oraz w humanizacji edukacji?
 

debaty edukacyjneCiekawość ma każdy, a zainteresowania? Rozwój zainteresowań poznawczych uczniów oraz przekształcanie ich w hobby, życiową pasję jest dla nich ważniejsze od przedmiotowej wiedzy. Bo ta jest ulotna, nietrenowane umiejętności wyciszają się. Prawdziwe zainteresowania są mocne, względnie trwałe. Jak pracować, by obudzić zainteresowania uczeniem się i pracą nad sobą?
 

debaty edukacyjneMamy za sobą wyniki próbnej matury z matematyki i oczekujemy jak wypadnie ta prawdziwa. Myślę, że nie ma co się martwić. Jak się wydaje ci, co przygotowują ten prawdziwy egzamin zrozumieli, że matura jest tylko zakończeniem kariery szkolnej i nie powinna być zbyt surowa, bo uczelnie wyższe i tak potrzebują studentów, a młodzież chce zdobywać wyższe wykształcenie.
 

debaty edukacyjneKażdy ma jakieś zainteresowania i hobby. Są emocjonujące, przyjemne i ważne w życiu. A na ile są one ważne w szkole? Czy szkoła potrafi skutecznie rozwijać i wspierać rozwój zainteresowań poznawczych oraz samodzielności i odpowiedzialności uczniów? Jakie zainteresowania pomaga rozwijać korzystanie z Internetu? Dlaczego to zadanie powinno być priorytetem edukacji?
 

debaty edukacyjneZ niewielką zwłoką – każdy moment jest dobry na obronę zagrożonych racji – odpowiadam na krytykę nauczania informatyki w szkołach, zaprezentowaną w artykule Czego uczyć na lekcjach informatyki? oraz na propozycję wypełnienia lekcji informatyki nauką posługiwania się różnymi urządzeniami elektronicznymi (cyfrowymi).
 

debaty edukacyjnePowinniśmy się chyba przyzwyczaić do systemu oświaty będącego w nieustającej zmianie, gdyż tylko wówczas szkoła będzie zdolna nadążyć za zmianami cywilizacyjnymi i technologicznymi, a uczeń będzie miał szanse odnieść sukces na rynku pracy. Oto propozycja kilku zmian, które można wprowadzić, aby polska szkoła potrafiła dotrzymać kroku rzeczywistości pozaszkolnej.
 

system oświatyW Polsce przymiotnik "akademicki" w powszechnym użyciu to synonim czegoś teoretycznego, niezrozumiałego, oderwanego od rzeczywistych problemów codzienności. Zapewne nie można oceniać wszystkich uczelni jedną miarą, ale nie mam wątpliwości, że problem rozziewu między teorią a praktyką w szczególnym stopniu dotyka studentów na specjalizacjach nauczycielskich.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie