Temat ten wydaje się być niewyczerpany. Zaledwie dotknę kilku wątków, wiele domaga się rozwinięcia - może ktoś inny spróbuje. Edukacja (każda: formalna, nieformalna,szkolna, przez całe życie, itp.) opiera się na komunikacji. Od jakościtej komunikacji zależy wprost skuteczność nauczania, ale i równieżjakość środowiska edukacyjnego, w którym się uczymy.
Pytanie jest dobre, ale odpowiedzi wiele. Czy pierwsza jest ludzka
odpowiedzialność? Uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny jest
kluczowym zadaniem wychowania. Z wielu powodów powinno być
najważniejszym celem naszych działań. Nie ma jednak odpowiedzialności
bez wyboru i decyzji. Czy szkoła uczy decydowania? Jak młodych uczyć
odpowiedzialności?
Sekret powodzenia edukacyjnych innowacji nie leży wyłącznie w stosowaniu nowych
technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale w treści. Niektóre
innowacje zbyt często koncentrują się na formie. W
innowacjach ważne jest uzyskanie wyższej skuteczności edukacji i
jakości ludzkiego życia. Najważniejsze jest to, czego się uczę. Istota
edukacji też leży w treści.
Musimy zerwać z nauczaniem polegającym na zapamiętywaniu faktów i
treści i odtwarzaniu zapamiętanej wiedzy. Innowacyjni i produktywni
ludzie, jakich potrzebują społeczeństwa przyszłości, powinni być
wyposażeni w szeroki katalog specjalistycznych kompetencji. Wśród nich
są takie, na których rozwijanie system edukacji musi zwrócić szczególną
uwagę.
"Musimy odpowiednio przygotować się do przyszłości pełnej wyzwań. To właśnie tu jest odpowiednie miejsce dla edukacji i edukacja staje się teraz kluczowa." – powiedział Angel Gurría, Sekretarz Generalny OECD podczas Edukacyjnego Okrągłego Stołu UNESCO, zauważając, że poprawa edukacji jest to jedno z największych wyzwań i kluczowy obszar działalności OECD.
Samoocena skupia uwagę, emocje i myśli na samym sobie. Jest czynnikiem motywującym do działania - umiejętnością o
wyjątkowym znaczeniu, tak w edukacji, jak i w życiu. Jest
kluczową kompetencją człowieka, którą z wielu względów warto rozwijać.
Jak wpływa na stawianie sobie osobistych celów i zadań? Dlaczego i jak
uczyć uczniów dokonywania trafnej i rzetelnej samooceny?
Uwaga jest podstępna; pojawia się na wielu poziomach jakości i potrafi
się maskować. Każdy rodzic powinien postawić sobie za cel poświęcenie dziecku tyle uwagi, ile tylko może; jest to niezwykle ważne
dla zapewnienia mu szczęścia oraz komfortu emocjonalnego. Uwaga
wysokiej jakości jest tym, czego pragnie dziecko, a zapewniając mu
ją, sami również na tym skorzystamy.