"Musimy odpowiednio przygotować się do przyszłości pełnej wyzwań. To właśnie tu jest odpowiednie miejsce dla edukacji i edukacja staje się teraz kluczowa." – powiedział Angel Gurría, Sekretarz Generalny OECD podczas Edukacyjnego Okrągłego Stołu UNESCO, zauważając, że poprawa edukacji jest to jedno z największych wyzwań i kluczowy obszar działalności OECD.
Samoocena skupia uwagę, emocje i myśli na samym sobie. Jest czynnikiem motywującym do działania - umiejętnością o
wyjątkowym znaczeniu, tak w edukacji, jak i w życiu. Jest
kluczową kompetencją człowieka, którą z wielu względów warto rozwijać.
Jak wpływa na stawianie sobie osobistych celów i zadań? Dlaczego i jak
uczyć uczniów dokonywania trafnej i rzetelnej samooceny?
Uwaga jest podstępna; pojawia się na wielu poziomach jakości i potrafi
się maskować. Każdy rodzic powinien postawić sobie za cel poświęcenie dziecku tyle uwagi, ile tylko może; jest to niezwykle ważne
dla zapewnienia mu szczęścia oraz komfortu emocjonalnego. Uwaga
wysokiej jakości jest tym, czego pragnie dziecko, a zapewniając mu
ją, sami również na tym skorzystamy.
Niektórzy twierdzą, że nie pieniądz czy władza, ale ludzkie pragnienia
i dążenia rządzą światem. Jeśli jest to prawdą, to zastanówmy się, czy nie warto w
szkole więcej, szerzej i mocniej o nich mówić i zabiegać o osiąganie
sukcesów przez uczniów? Warto zapytać: Dlaczego edukacja powinna
nastawiać się na sukces, swój szkolny, ale przede wszystkim uczniów?
Spróbujmy zastanowić się nad fundamentalnymi założeniami edukacji.
Pierwsze, moim zdaniem powinno brzmieć tak: każde dziecko ma prawo być
szczęśliwe, zdrowe i mądre, nawet kiedy chodzi do szkoły. A drugie,
niemniej ważne: w szkole dzieci powinny mieć szanse uczyć się zgodnie z
posiadanym profilem uczenia się (zwłaszcza dzieci małe, wkraczające do
szkoły). Co to oznacza?
Tak zwane „przełomy” w różnych dziedzinach nauki i techniki, wyznaczające kamienie milowe w rozwoju cywilizacji, to często powrót do idei znanych, ale zapomnianych lub odkrywanych na nowo, wzbogaconych o doświadczenia i wiedzę czasów współczesnych. Tak też jest w przypadku sztuki skutecznego uczenia się i zapamiętywania.
Szkolna edukacja w demokratycznym, wolnym kraju domaga się poszukiwania
systemu kształcenia dopasowanego do demokracji, wolności i potrzeb
obywatelskiego społeczeństwa. Stąd pytania o demokratyczną szkołę. Jaka
ona powinna być w demokratycznym, wolnym, obywatelskim kraju? Na czym
polega równość osób w takiej szkole?