Ocenianie kształtujące jest pozyskiwaniem informacji zwrotnej. Z jednej strony przez ucznia – jakie robię postępy i mogą lepiej pracować i przez nauczyciela – jak mogę lepiej moich uczniów nauczać.
Pełna swoboda w szkole czy rozsądny przymus?
Wśród licznych recept na lepszą przyszłość edukacji można odnaleźć pogląd, że należy uczniom pozostawić jak największą swobodę wyboru czasu, miejsca i tematu nauki. To w oczywisty sposób zderza się z praktyką działania tradycyjnej szkoły, gdzie takiego wyboru nie ma albo jest on bardzo ograniczony.
Przemoc niszczy dzieciństwo. Co zrobisz, kiedy się dowiesz?
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę startuje z nową kampanią społeczną, której głównym elementem jest miniserial pt. „Nieobojętni” w reżyserii Krzysztofa Komandera. Ambasadorem kampanii „REAGUJ na przemoc wobec dzieci” został aktor Jakub Gierszał. Produkcja stanowi przemyślaną odpowiedź na problem przemocy wobec dzieci i ma na celu zachęcenie dorosłych do reagowania w sytuacjach, gdy podejrzewają albo widzą, że dziecko jest krzywdzone. Serial oraz konkretne informacje dotyczące sposobów reagowania na przemoc dostępne są na stronie REAGUJ.fdds.pl.
STEM w Bibliotece? O współpracy z dziećmi i ze szkołami
Program Amazon Kindloteki STEM otwiera w naszej bibliotece wiele możliwości na promocję czytelnictwa poprzez naukę z wykorzystaniem takich dziedzin jak Science, Technology, Engineering i Mathematics, a także pomaga poznawać nowe technologie, wejść w świat programowania i robotyki. Dzięki Kindlotece możemy poszerzać naszej placówce ofertę edukacyjną dla uczniów, czytelników oraz dzieci i młodzieży z różnych typów szkół.
Jak mówić, aby ludzie słuchali?
Nie ma jednej recepty na dobre przemówienie. Podstawowym składnikiem atrakcyjności wystąpienia jest jego świeżość. Istotna jest również adekwatność do sytuacji, a podstawą jest to, by mieć do powiedzenia coś wartościowego i przekazać to w autentyczny i niepowtarzalny sposób. Sprawność prezentacyjna, kiedyś określana retoryką, oznacza po prostu sztukę skutecznego przemawiania. Celem jest takie zaprezentowanie swoich idei, by zrobić to w najbardziej przystępny sposób. W jaki sposób zatem mówić, aby ludzi nas słuchali?
Opowiedz mi jak się uczysz... czyli co młodzi wiedzą o swoim uczeniu się?
„Opowiedz mi jak się uczysz…” jest to przekaz, który stanowi zbiór obserwacji i wniosków, wypływających z rozmów wstępnych do Liceum Ogólnokształcącego FILOMATA w Gliwicach przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich lat. Liceum to jest szkołą niepubliczną i nie figuruje w bazie szkół podczas rekrutacji elektronicznej dla absolwentów szkół podstawowych, więc w związku z tym wypracowało swój indywidualny system rekrutacji. Opiera się on przede wszystkim na dialogu, który ma miejsce już podczas I etapu rekrutacji przy rozmowie wstępnej, na którą zapraszani są kandydaci wraz z opiekunami (po uprzednim złożeniu karty kandydata). Czego możemy się dowiedzieć się z tej rozmowy na temat sposobów i metod uczenia się kandydatów?
Autonomia edukacji
W połowie listopada br. wciąż wiele środowisk oświatowych przepełnia dyskusja na temat tego, kto stanie na czele resortu edukacji. W gruncie rzeczy to dyskurs na temat tego, co nowa władza zaproponuje szkole. Z czego pozwoli zrezygnować i jakie rozwiązania zaakceptuje. No nie wiem. Może lepiej porozmawiać o realnej autonomii. Szkół, nauczycieli, uczniów i ich rodziców?