Podręcznik do edukacji klimatycznej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmiany w klimacie i ich konsekwencje dla życia na Ziemi możemy obserwować niemal codziennie, nie tylko poprzez media, ale i coraz częściej własnymi zmysłami. Edukacja szkolna nie może pomijać tematów związanych z klimatem. Nauczanie o zmianie klimatu wymaga jednak podejścia multidyscyplinarnego, praktycznej edukacji opartej na nowoczesnych metodach i technikach aktywizujących uczniów oraz dających im umiejętności rozwiązywania rzeczywistych problemów naszego świata. Tu nie wystarczy tylko znajomość faktów - konieczna jest współpraca uczniów, kreatywne podejście i zdolność do szybkiego reagowania na zmiany. Potrzebne są też narzędzia do edukacji klimatycznej, które zapewnią z jednej strony podbudowę merytoryczną, a z drugiej praktyczne wskazówki, jak można działać na rzecz klimatu.

Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych przedstawiła (wraz z Partnerami projektu "Zrównoważony ekosystem edukacji klimatycznej – Polska, Niemcy, Republika Czeska") Model i Podręcznik Edukacji Klimatycznej dla szkół, dzięki, któremu nauczyciele będą mogli pracować z uczniami wokół zagadnień dotyczących zmiany klimatu, rozwijając ich sprawczość i praktyczne umiejętności niezbędne na rynku pracy.

Podręcznik dla nauczycieli (...) jest wynikiem naszych doświadczeń z ponad czteroletniej współpracy z 19 szkołami. Proponowane działania testowaliśmy podczas 6000 godzin lekcyjnych. Można spokojnie powiedzieć, że jest to gotowy materiał do wdrożenia w polskich szkołach i z powodzeniem mógłby być zaproponowany jako rozwiązanie systemowe. Praca w proponowanym modelu rozwija sprawczość, współprace, kreatywność, umiejętności rozwiązywania problemów. W 2028 roku wejdą na rynek pracy dzisiejsi uczniowie. Wyobrażam sobie polską szkołę, która dzięki pracy z modelem, da tym młodym ludziom właśnie takie umiejętności już na starcie w dorosłym życiu. - mówi dr Małgorzata Snarska-Nieznańska, prezeska Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych.

Zdaniem autorów, podręcznik jest gotowym modelem do wykorzystania przez administrację rządową i samorządy w zmianie systemowej polskiej szkoły w zakresie edukacji klimatycznej. Podręcznik edukacji klimatycznej jest już bezpłatnie dostępny do pobrania pod adresem:
https://bit.ly/PODRECZNIK_EDU_KLIMAT.

Można również dołączyć do Platformy Edukatorów Klimatycznych, na której zamieszczony jest podręcznik oraz inne ciekawe materiały m.in. podcasty i webinary edukacyjne o klimacie, rzekach i mokradłach, a także o empatii w dzisiejszym niełatwym świecie.

Agata Juzyk, kierowniczka projektu, nie kryje emocji - Jestem bardzo wzruszona. Udało się nam stworzyć społeczność wokół metody i podręcznika edukacji klimatycznej. Ludzie, którzy byli z nami od samego początku, rozwijają się z nami i chcą pracować z nami dalej. Wiedzą już, że podstawę programową można realizować w inny sposób i na każdym przedmiocie z powodzeniem uczyć o klimacie. Mam nadzieję, że społeczność edukowania o klimacie będzie rosła, również dzięki naszej platformie dla Edukatorów Klimatycznych CEOP!

Projekt, w ramach którego opracowano Model i Podręcznik był realizowany przez Fundację Forum Inicjatyw Społecznych w modelu partnerskim z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, SEVER – Centre for Environmental Education z Czech oraz EuroSoc-digital GmbH (EUD) z Niemiec. Fundacja FIS zgłosiła tę inicjatywę w ramach European Climate Initiative, który jest finansowany przez Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

(Źródło: Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie