STEM w Bibliotece? O współpracy z dziećmi i ze szkołami

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Program Amazon Kindloteki STEM otwiera w naszej bibliotece wiele możliwości na promocję czytelnictwa poprzez naukę z wykorzystaniem takich dziedzin jak Science, Technology, Engineering i Mathematics, a także pomaga poznawać nowe technologie, wejść w świat programowania i robotyki. Dzięki Kindlotece możemy poszerzać naszej placówce ofertę edukacyjną dla uczniów, czytelników oraz dzieci i młodzieży z różnych typów szkół.

Skuteczna promocja czytelnictwa jest wyzwaniem dla wielu, m.in. dla szkół, bibliotek, rodziców. Wciąż szukamy sposóbów, by zachęcić młodych ludzi do sięgania po książkę, nie tylko z obowiązku, a przede wszystkim dla własnej przyjemności. W popularyzowaniu czytelnictwa pomaga nam firma Amazon i jej program Kindlotek, współtworzony wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog.

Tego typu zajęcia, wykorzystujące metody STEM, prowadzone są także w Kindlotece mieszczącej się w Zagłębiowskiej Mediatece, która należy do sieci placówek Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Przestrzeń edukacyjna powstała w 2021 roku i od tego czasu zarówno grupy szkolne, jak i indywidualni, młodzi czytelnicy uczestniczą w zajęciach programistyczno-robotycznych oraz wykorzystujących elementy nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki. W Kindlotece wdrażamy uczniów w świat pisania kodów i programowania oraz praca w aplikacjach lub różnych programach, np. ScratchJr, Scratch, Scottie Go!, Canva.

Ciekawym i innowacyjnym podejściem w dziedzinie czytelnictwa jest łączenie nauki programowania z zajęciami o charakterze literackim. Już najmłodsze dzieci możemy uczyć pisania kodów na macie do kodowania, wykorzystując do tego elementy zawarte w konkretnej książce lub utworze literackim. Do tego poza samą nauką pisania skryptów, można wpleść elementy ze świata nauki, matematyki czy technologii: odszyfrowywanie tytułów książek lub fragmentów tekstu, tworzenie zagadek do ulubionych książek, praca z tekstem na czytniku ebooków.

Czy łączenie poezji z technologią i inżynierią jest możliwe? Dzięki zajęciom wykorzystującym STEM - jak najbardziej. Można zaproponować uczniom metodę pracy, która polega na odszyfrowywaniu brakujących wyrazów w wierszu, a potem stworzenie interaktywnej kartki, która będzie nawiązaniem do samego autora i jego twórczości. Uczniowie w trakcie takich lekcji bibliotecznych rozwijają różne cechy i obszary: kreatywność, logiczne myślenie, radość i dobrą zabawę.

Standardowa praca z tekstem bywa niekiedy nudna. Dlaczego by tego nie przełamać i przy użyciu nowych technologii uatrakcyjnić formę zajęć? Ulubione elementy i fragmenty książki można przenieść do programu graficznego lub do nauki kodowania. Stworzyć komiks i animację nawiązującą do tekstu i bohaterów literackich. Rozwijamy wyobraźnię uczniów także podczas zajęć na macie do kodowania, gdzie kodując trasę, zbierane są elementy, na podstawie których uczestnicy stworzą własną opowieść z początkiem, rozwinięciem i zakończeniem. Niejednokrotnie takie zadanie pokazuje, jak bogatą wyobraźnię posiadają dzieci – powstają opowiadania o smokach, rodach szlacheckich, robotach i jednorożcach.

Zapraszamy na nasze wystąpienie na INSPIR@CJACH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Katarzyna Jantos pracuje w dziale multimedialnym dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. Zajęcia w ramach STEM Kindloteki prowadzi od 2021 roku, czyli odkąd została nawiązana współpraca Zagłębiowskiej Mediateki z firmą Amazon. Sonia Szymala również pracuje w dziale multimedialnym dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sosnowcu. W ramach STEM Kindloteki prowadzi zajęcia z podstaw programowania i kodowania w Zagłębiowskiej Mediatece dla grupy starszych dzieci.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie