Edukacja artystyczna i kulturalna zdaje się być w szkołach
niedoceniana: mała liczba godzin, trudności z ocenianiem pracy uczniów, słaba współpraca z ośrodami kultury. A przecież to także przedmioty artystyczne
kształtują w uczniach kreatywność, umiejętność myślenia abstrakcyjnego
oraz wiele zdolności, które przydają się w życiu
osobistym i zawodowym.
Wizualizery na lekcjach
Tablica, kreda i pomoce naukowe w
postaci globusa, czy ludzkiego szkieletu na stojaku nie wystarczą
by zatrzymać uwagę uczniów. Przygotowanie materiałów na planszach lub foliach wymaga nakładu pracy, a tego typu
pomoce łatwo ulegają zniszczeniu w trakcie użytkowania. Można jednak skorzystać z prostych, nowoczesnych narzędzi, które pomogą zilustrować dane zagadnienie.
Uczą się, czym jest zrównoważony rozwój
Badanie jakości powietrza, wody, stanu zanieczyszczenia środowiska,
warsztaty meteorologiczne i lekcja angielskiego o równości płci - to
przykładowe inicjatywy, które już podejmują polskie szkoły w ramach
Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju – programu ONZ, którego celem
jest kształtować harmonijne społeczeństwo przyszłości.
Uczące się zespoły
Powoli na emeryturę zaczyna przechodzić pokolenie nauczycieli
urodzonych po II w.św. Problemem jest też wypalenie zawodowe, które
dotyka szeroką grupę osób w tym zawodzie. Z drugiej strony młodzi
ludzie wcale nie garną się do bycia nauczycielami. Czy mamy do czynienia z zagrożeniem stabilności systemu edukacji i ryzykiem obniżenia jakości nauczania?
Edukacja finansowa i rodzina
Najświeższe badania dotyczące tematyki finansów osobistych – „Postawy
Polaków wobec oszczędzania” wykazały, że Polacy często żyją „z dnia na
dzień”. 58% przyznaje, że wszystkie pieniądze przeznacza na bieżące
potrzeby. Wyniki badań dla Fundacji Kronenberga komentuje prof. Tadeusz
Tyszka z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji, Akademii
Leona Koźmińskiego.
Praktyczna edukacja przedsiębiorczości w biznesplanach
Jedną z bolączek edukacji przedsiębiorczości w polskich
szkołach jest przeładowanie teorią. Zajęcia często są prowadzone przez nauczycieli, którzy nie mają
doświadczeń w biznesie. Nie lepiej jest z kształceniem
studentów. Tu również dominuje teoria. Warto zatem brać udział w inicjatywach, które uzupełniają braki i kształcą
praktyczne umiejętności przydatne w życiu.
Więcej edukacji o własnym portfelu
Czy polskie przysłowie: „czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie
umiał”, sprawdzi się i tym razem? Fundacja Kronenberga przy Citi
Handlowy opublikowała wyniki badania „Postawy Polaków wobec
oszczędzania”. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu w ramach akcji
Tydzień dla Oszczędzania 2009 i obrazują stan wiedzy finansowej
Polaków. Niestety, nie mamy czym się pochwalić.
Ostatnie komentarze