Nauczyciele często narzekają na poziom skupienia swoich uczniów podczas zajęć. Młodzieży ciężko jest „wysiedzieć” w klasie sześć godzin lekcyjnych, często też ich nieuwaga nie jest spowodowana nie atrakcyjną formą wykładu, mało interesującym tematem, a nie raz i tym, że są po prostu zmęczeni siedzeniem w ławkach. Co można zrobić by przywrócić ich uwagę?
Dysleksja - w szkole i w życiu
Zaraz po pierwszym dzwonku szkolnym uczniowie przyniosą zaświadczenia o dysleksji. Może się zdarzyć, że dostarczy je co 5 uczeń w klasie. Zachęcam więc nauczycieli do zapoznania się z krótką relacją z badań prowadzonych przez prof. Bogdanowicz dotyczących rozwoju i funkcjonowania społecznego osób, którym nie udzielono specjalistycznego wsparcia.
Zagubieni - Odnalezieni
Dla nikogo, kto jest związany z edukacją, nie jest tajemnicą, że młodzież chodzi do szkoły przede wszystkim dla rówieśniczego towarzystwa, czasami dla lekcji prowadzonej przez ulubionego nauczyciela, później ze strachu (bo trzeba chodzić i uczyć się do nieuchronnych egzaminów), a tylko bardzo niewielki odsetek dlatego, że po prostu lubią się uczyć...
Przedsiębiorczy nauczyciel?
Współczesne państwo i gospodarka wymagają przedsiębiorczych postaw wśród różnych grup społecznych i zawodowych – nie tylko wśród przedsiębiorców, czy działaczy organizacji pozarządowych poszukujących rozwiązania dla istniejących problemów społecznych, ale także u tych osób, które są odpowiedzialne za kształtowanie postaw młodych ludzi – u nauczycieli. No właśnie...
Polska młodzież lubi nauki ścisłe?
Polscy uczniowie lubią przedmioty ścisłe, jednak wciąż rzadko wybierają je jako kierunek studiów. Aby to zmienić, trzeba uczyć ciekawie i to już od przedszkola - wynika z badań dr Stefanii Elbanowskiej-Ciemuchowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego. Polska, tak jak inne kraje UE, zmaga się z problemem przyciągnięcia młodzieży na studia w dziedzinach ścisłych i technicznych.
Rodzice i szkoła
Szkoła, by prawidłowo funkcjonować, potrzebuje trójstronnej komunikacji: placówka (dyrektor i nauczyciele) – rodzic – uczeń. Dialog między tymi grupami może decydować o jakości nauczania, stylu rozwiązywania konfliktów, wzajemnym szacunku i zaufaniu. Ta dość oczywista prawda nie ma jednak odzwierciedlenia w polskiej szkolnej rzeczywistości.
Jak komunikować się ze swoimi uczniami?
Dobra komunikacja pomiędzy nauczycielami a uczniami stanowi jeden z filarów skutecznego nauczania. Młodzi ludzie z chęcią wykorzystują nowoczesne technologie do porozumiewania się między sobą. Blogi, fora czy własne strony internetowe to dla nich wygodne i naturalne drogi kontaktu z otoczeniem. Jak w tym świecie wirtualnej komunikacji ma się odnaleźć nauczyciel?
Ostatnie komentarze