Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI w. - Wielkie Przewartościowanie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polska i Polacy stoją wobec przełomu – wielkiego przewartościowania. Świat, w którym żyjemy ulega na naszych oczach zasadniczej zmianie – następne dekady będą inne zarówno z perspektywy jednostkowej, jak i zbiorowej. Warto podjąć wspólny trud zrozumienia tej nowej, już zarysowującej się rzeczywistości oraz zastanowić się, jak się na nią przygotować i jak ją współkształtować.(C) IBnGR

Ta perspektywa będzie towarzyszyła VI Kongresowi Obywatelskiemu pt: Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI w. – Wielkie Przewartościowanie, który odbędzie się 5 listopada 2011 r. na Politechnice Warszawskiej.

Z jednej strony będziemy pytali o filozofię rozwoju społeczno-gospodarczego – o jego cele oraz o to czym my Polacy chcemy konkurować w przyszłości na rynku globalnym? Z drugiej strony będziemy się zastanawiali nad tym, jakich kompetencji będziemy potrzebowali, aby tę „filozofię rozwoju” i konkurowania międzynarodowego realizować.

(C) IBnGRZagadnienie kompetencji kieruje refleksję kongresową w stronę edukacji. Jak powinien wyglądać nasz całościowo rozumiany system edukacji – nie tylko szkolny, ale również pozaszkolny?

Najtrudniejsze i najważniejsze w wyzwaniach przyszłości będą zmiany kulturowe: w systemie wartości, postaw, wzorów myślenia i zachowań, stylów życia. Przyszłość rozegra się w sferze szeroko rozumianej kultury. Widzimy już wyraźnie, że dezintegracja społeczna i nadmierny konsumpcjonizm uderza nie tylko w jakość życia, ale również w podstawy materialne rozwoju (wydarzenia londyńskie). Musimy pomyśleć o rozwoju kulturowym – swoistej kulturowej odnowie – oraz o przewartościowaniu w hierarchii kompetencji, które uważamy za najbardziej funkcjonalne i użyteczne.

Powyższe pytania i zagadnienia będą osią naszej wspólnej refleksji w czasie debaty w ramach sesji tematycznych.

Sesje tematyczne VI Kongresu Obywatelskiego:

  • Po co nam społeczeństwo?
  • Zrównoważony rozwój Polski – jak zrealizować niechciany cel?
  • Jak odnieść sukces na rynku globalnym? Strategie i kompetencje przedsiębiorstw oraz państwa
  • Czy rolnictwo i przemysł spożywczy mogą być szansą rozwojową Polski w XXI wieku?
  • Szanse młodego pokolenia – czas na strategie zbiorowe?
  • Potencjał edukacji pozaszkolnej – jaki jest, jak go wykorzystać?
  • Czy potrzebujemy „przewrotu kopernikańskiego” w edukacji?
  • Jak wykorzystać środki UE do budowy kapitału ludzkiego i społecznego w latach 2014–2020?

Kongres poprzedzi debata „Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku”, do której zaprosimy również na łamach strony www.pfo.net.pl.

Organizatorem VI Kongresu Obywatelskiego jest Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Edunews.pl jest patronem medialnym Kongresu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie