W edycji 2012 The Horizon Report - jednego z ważniejszych na świecie opracowań poświęconych zmianom w nowoczesnej edukacji, znajdziemy wiele cennych informacji na temat trendów i wyzwań stojących przed uczelniami wyższymi. W tym roku autorzy raportu wskazali sześć ważnych trendów, które wpływać będą na rzeczywistość akademicką.
Jak efektywnie korzystać z Facebooka w szkole?
Czy media społecznościowe mogą być użytecznym narzędziem w klasie? Chociaż części nauczycielom wydaje się, że służą one uczniom do tracenia czasu, pisania głupot i rozrywki, istnieje wiele wartościowych sposobów na wykorzystanie serwisów społecznościowych w celach edukacyjnych. Pokażę to na przykładzie Facebooka.
O edukacji opartej na rozwoju świadomości
Każdy uczeń chce zrealizować wszystkie swoje pragnienia, maksymalnie rozwinąć swój talent tak, by cieszyć się doskonałym zdrowiem, spełnieniem i pomyślnością oraz by osiągać to, co jest najlepsze dla niego i dla społeczeństwa. Jest to nie tylko marzenie każdego studenta, jest to również marzenie jego rodziców, nauczycieli, całego społeczeństwa i całego świata.
Nauczyciel/ka - jedyne usprawiedliwione inwestowanie w szkołę
O pracy szkoły stanowi praca rady pedagogicznej. Jakość rady pedagogicznej nigdy nie jest wyższa od jakości pracy jej poszczególnych nauczycielek i nauczycieli – włącznie z nauczycielami funkcyjnymi, w tym z dyrektorem. Rozwinąć szkołę w danych warunkach, znaczy rozwinąć każdego nauczyciela z osobna oraz jako członka rady pedagogicznej.
Wyższa szkoła upupiania?
Ogłaszanie rankingów najlepszych polskich uczelni miałoby sens chyba tylko wtedy, gdyby mierzyć dokładnie sukcesy zawodowe absolwentów i sprawdzać, czy faktycznie podczas studiów zdobyli potrzebną w pracy wiedzę i umiejętności. Wtedy znalibyśmy wartość studiów. Ale to chyba nierealne. Chciałbym dziś wrócić do świetnego tekstu Klausa Bachmanna w Magazynie Gazety Wyborczej. Czy rzeczywiście mamy coraz lepsze uczelnie wyższe?
Hej, przygodo!
Maj i czerwiec to miesiące, w czasie których wielu wychowawców decyduje się na klasowe wyjazdy. Choć część z nich stara się dopasować program do indywidualnych potrzeb uczniów, sami zainteresowani nie wykazują dużego optymizmu. Często można usłyszeć, że wycieczki szkolne są – po prostu – nudne.
Nauczyciele na starcie
To, co jest potrzebne w procesie dążenia do bycia idealnym nauczycielem, to przede wszystkim pasja – zauważa dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. Początkujący nauczyciele mogą mieć pewne braki w praktycznym przygotowaniu do zawodu, ale te mogą być szybko nadrobione w praktyce. Nie może im natomiast zabraknąć pasji.