Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w drugim kwartale 2011 r.
Komórki nie są groźne dla zdrowia
Skończmy z popularnym mitem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez specjalistów z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Szwecji, częste używanie telefonów komórkowych nie wpływa na zachorowalność na raka. Komórki należą do tej samej kategorii "czynników kancerogennych", jak kawa, ołów i konserwowane warzywa.
Dokąd zmierza sieć i co to oznacza dla edukacji?
Sieć przyszłości, w której wszyscy będziemy „zanurzeni“ nie będzie raczej podobna do współczesnego internetu i zrewolucjonizuje życie człowieka. Może być nią sieć semantyczna, nad którą trwają prace już od kilku lat. Rząd brytyjski powołał niedawno Institute for Web Science, którego celem jest badanie potencjału nowej sieci dla rozwoju społecznego.
Po co edukacja rozwijająca kluczowe kompetencji?
Przez kilka stuleci edukacja opierała się na modelu dostarczania wiedzy. Uczeń przychodził do szkoły, by od nauczyciela dowiedzieć się czegoś istotnego. Nauczyciel wykładał, wymagał przyswojenia i opanowania materiału. Nie zwracano uwagi na proces uczenia się. Odtworzenie treści, w formie najbardziej zbliżonej do oryginału, było podstawą oceny postępu nauczania.
Wakacje z matematyką
Czy dziedzina oparta na liczbach i rachunkach może być propozycją na spędzanie wakacyjnego wolnego czasu? Zapewne żaden młody człowiek nie sięgnie z własnej woli po podręczniki do matematyki. Możemy jednak podsunąć ciekawe zabawy i nowoczesne narzędzia, dzięki którym spojrzy w nowy sposób na „królową nauk”. Wystarczy odnaleźć matematykę wokół nas.
Jak skutecznie motywować do uczenia się?
Nauczyciele motywują uczniów różnie. Na pytanie, jak motywować? – odpowiedź jest w zasadzie jedna: ciekawie i skutecznie! Motywowanie do nauki i pracy jest szeroko opisane w psychologicznej i dydaktycznej literaturze, a w praktyce problem powraca jak bumerang. Czy jest możliwe błyskawiczne wywieranie wpływu na kogoś? Jak zmotywować siebie i innych do działania?
Co z maturą? Czy możemy ufać CKE?
W tym roku co piąty maturzysta nie zdał egzaminu. Równie słabe były wyniki egzaminów gimnazjalnych. Dyrektorzy szkół z przerażeniem stwierdzili, że jest gorzej niż w ubiegłym roku. Zastanawiają się, czy uczymy gorzej, czy mamy niezdolnych i leniwych uczniów, słabych nauczycieli, a może system naszej oświaty jest mało skuteczny?
Ostatnie komentarze