Każdemu nauczycielowi wczesnego etapu edukacji zależy na tym, aby dzieci zaczęły czytać książki. Z tym różnie bywa, gdyż dzieci mają dziś zbyt wiele aktywności, które odciągają ich od lektury. Z pomocą mogą przyjść nowe technologie, która – odpowiednio wkomponowane w proces dydaktyczny – mogą przyczynić się do wzbudzenia zainteresowania czytaniem. Warto poświęcić nieco czasu na taką integrację czytelnictwa i TIK, gdyż rezultaty mogą okazać się znacznie wykraczające poza oczekiwania nauczyciela.
Grafika oko cieszy - narzędzia do ubogacania prac i projektów
Od kilku lat prowadzę różne blogi, tworzę gry dydaktyczne przy pomocy narzędzi jakie oferuje platforma Learning Apps, relacjonuję swoje działania realizowane w ramach projektów eTwinning na dzienniku Twinspace. Staram się, aby prezentowane przeze mnie zdjęcia i filmy, przyciągały uwagę tych, którzy je oglądają. Dzięki temu przedstawione przy okazji treści, lepiej zapadają w pamięć.
Kodowanie w plecaku, czyli o programowaniu wczesnoszkolnym
Nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej wprowadza naukę programowania już od klasy pierwszej. Wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej wciąż myśli, że to jest zbyt poważna zmiana dla nich, że tylko nauczyciele informatyki mogą takie zajęcia prowadzić. Tymczasem nauka kodowania w edukacji wczesnoszkolnej to piękna przygoda, do której nie zawsze potrzebujemy komputerów i nowych technologii.
Jak podłączyć ucznia do prądu?
Choć tytuł jest dość intrygujący, dzisiejsze inspiracje edukacyjne będą całkowicie bezpieczne dla uczniów. A to dzięki makey makey – jest to układ mechatroniczny, który może pomóc w rozumieniu praw rządzących światem przyrody i nauki. Pozwala na podłączenie przedmiotów codziennego użytku do komputera i interdyscyplinarną edukację w duchu koncepcji STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka). „To takie coś i kabelki” – mówią najmłodsi uczniowie.
Czy można zaprogramować przyszłość?
Fundacja Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania zapraszają pracowników publicznych bibliotek, domów kultury i ośrodków doskonalenia nauczycieli do udziału w bezpłatnych szkoleniach nt. programowania i rozwijania umiejętności cyfrowych najmłodszych uczniów.
O wujku Gugiel, co nauczankom pomaga
Co liczy się w pracy nauczyciela? Moim zdaniem: szybki internet, dostępność, prostota i wygoda. Oczywiście jest jeszcze kilka innych czynników, ale mówię tu raczej o organizacji pracy i jej przebiegu. Przez lata pojawiało się wiele narzędzi TIK, które miały za zadanie zoptymalizować moją pracę, uatrakcyjnić ją, zmienić, unowocześnić, zmotywować, skrócić czas poświęcany na przygotowania itd.
Bądźcie bezpieczni w Internecie
Czy spotkaliście się już z hasłem „cyfrowi obywatele” (ang. Digital Citizenship)? Co to właściwie znaczy być cyfrowym obywatelem? Pod tym pojęciem kryje się sposób przygotowania uczniów, czy w ogóle użytkowników technologii do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym. Obywatelstwo cyfrowe to jednak coś więcej niż tylko narzędzie edukacyjne.